Eaton představuje inovativní vícefázový pohon s nevídaným výkonem eVTOL
Datum 28.12.2023
Foto: oxygen pr
Společnost Eaton, která se zabývá inteligentním řízením energie, oznámila úspěšné dokončení 18měsíčního výzkumného a vývojového projektu zaměřeného na vývoj vícefázového pohonu odolného proti poruchám, který umožňuje bezpečnější a udržitelnější provoz elektrických letadel s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL).
Tento projekt vedený týmem Eaton Research Labs v Evropském inovačním centru Eaton je výsledkem úzké spolupráce s Fakultou elektrotechniky a komunikačních technologií Vysokého učení technického v Brně (VUT). Vývoj vícefázového pohonu, částečně financovaný Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a Evropskou unií prostřednictvím programu APLIKACE, řeší bezpečnostní požadavky celosvětově rostoucího počtu nákladních dronů a městských leteckých taxíků. Oproti stávajícím třífázovým elektrickým pohonům nabízí toto nové řešení mnohem vyšší spolehlivost, účinnost a objemovou hustotu výkonu a také bezpečný provoz v případě poruchy.
“Jsme nadšeni, že jsme tento ambiciózní projekt úspěšně dokončili,” komentuje Miloš Toulec, manažer Eaton Research Labs. “Vzhledem k tomu, že letadla eVTOL rychle získávají na popularitě v přetíženém městském prostředí, je nezbytné zajistit co nejvyšší úroveň bezpečnosti a spolehlivosti. Konvenční řešení toho sice dosahují prostřednictvím redundantních systémů, ale tento přístup zvyšuje hmotnost a náklady a zároveň snižuje objemovou hustotu výkonu a účinnost letadla. Díky pokročilým možnostem detekce a odstraňování poruch umožňuje náš nový vícefázový pohon vyšší spolehlivost bez ztráty výkonu letadla.”
Úloha společnosti Eaton v projektu zahrnovala návrh, prototypování a testování pohonů, jakož i vytvoření řídicího systému odolného proti poruchám, který podporuje cloudovou analytiku a prediktivní údržbu umožňující delší a bezpečnější provozní životnost letadel. Mezitím VUT podpořilo projekt návrhem 60kW elektromotoru.
Nový vícefázový pohon dokáže odhalit poruchy za méně než pět otáček motoru, okamžitě provést nápravná opatření a udržet plný výkon i v režimu poruchy – což umožňuje operátorům letadel dokončit svou misi, nebo bezpečně přistát. Multiphase Drive vyžaduje méně materiálů, a proto také snižuje hmotnost letadla až o 2,5 kilogramu na pohonnou jednotku (motor), a navíc také eliminuje až 318 kilogramů emisí CO2 na letadlo za rok.
“Jsem nesmírně hrdý na úspěch celého našeho týmu,” dodává Miloš Toulec. “Projekty, jako je tento, působí jako silný multiplikátor našich vlastních investic do výzkumu a vývoje a umožňují nám dělat ještě více pro průkopnictví klíčových technologií, které přispívají ke globální dekarbonizaci. Náš vícefázový pohon zvýší bezpečnost a efektivitu na rychle rostoucím trhu eVTOL a má značný potenciál pro budoucí rozšíření. Těšíme se, že budeme výrobcům pomáhat posouvat výkon jejich letadel do nových výšin.”