
Prototyp jaderné baterie má desetkrát vyšší výkon
14.05.2022Ruští vědci z Moskevského fyzikálního a technologického institutu (MIPT), Technologického institutu ...
Datum 26.05.2024
Foto: Amprius
Nositelné baterie, které mohou vojáci bezpečně nosit a používat hrají v armádách světa důležitou roli. Důležitý faktor při výběru dodavatele baterií pro armádu je jejich vysoká energetická hustota při co možná nejnižší hmotnosti a použitelnost v extrémnějších podmínkách. Právě taková kritéria by měla splňovat beterie SiMaxx od společnosti Amprius sídlící v kalifornském Fremontu. Pokud jste už takové město v souvislosti s bateriemi někdy zaregistrovali, tak jen pro osvěžení paměti, tady ještě nedávno měla své sídlo a velkou část výroby slavná automobilka Tesla, než jej předloni přesunula do Texasu.
Ale zpět k bateriovým článkům SiMaxx. Armáda potřebuje baterie s výrazně vyšší hustotou energie než nabízejí současná řešení. Bezpečné články SiMaxx po integraci do bateriového balíčku přibližně zdvojnásobí hustotu energie oproti současně používaným bateriím, což výrazně prodlouží dobu mise vojáků na bojišti.
SiMaxx je název nedávno chráněný ochrannou známkou pro originální konstrukci bateriových článků společnosti Amprius, která vyměňuje tradiční grafitovou anodu za křemík ve struktuře nanodrátků. Křemík je schopný pojmout až desetkrát více iontů lithia, což zvyšuje jeho energetickou kapacitu a uspořádání nanodrátků lépe vyhovuje objemovému rozpínání a smršťování spojenému s pohybem iontů, aby se zabránilo degradaci křemíku, uvádí se v článku na portálu NewAtlas.
Podle výše uvedené tabulky stáhnuté ze stránek společnosti Amprius, nabízejí bateriové články SiMaxx energetickou hustotu až 500 Wh/kg hmotnosti, jak ověřila společnost Mobile Power Solutions v roce 2023. Ačkoli i jiní výrobci ohlásili baterie s hustotou 500 Wh/kg a některé baterie dokonce v laboratorních podmínkách překonaly hranici 700 Wh/kg, bateriové články SiMaxx jsou už dnes připraveny k expedici.
Kromě výkonných nositelných zařízení se o technologii baterií společnosti Amprius zajímá také odvětví elektrického letectví, satelitů a dronů – všude tam, kde hmotnost versus energetická hustota hraje důležitou roli. Americká firma má sice sídlo ve Fremontu v Kalifornii, výrobu kterou zabezpečuje 332 zaměstnanců však má ve státě Colorado.
René Pajurek
zdroj: Amprius, New Atlas
Technicky je možná spousta věcí o kterých moc netušíme. Před 30-ti léty jsem získal vyřazený akumulátor z vojenského vozidla US. Vážil necelých 5 kg. Hodil se místo baterie do dieselového Renaultu Mégane, kde mě sloužil ještě 9 let. Co mají dneska?
Není to dotažené. Nanostruktura vlivem pnutí při nabíjení postupně degraduje, takže cyklovatelnost je nižší. Je tam i nepřesný údal o cyklovatelnosti baterií s grafitovou anodou. Běžně bývají 1000-3000 cy.