Evropský a americký akt o čipech. Proč jej potřebujeme
29.03.2024Nedostatek polovodičových čipů, který v posledních letech zasáhl globální trh, odhalil závislost mno...
Datum 09.06.2024
Foto: NASA/Unsplash (po úpravě)
V odvětvích, jako je letectví a doprava obecně, se používají především materiály, které jsou lehké, pevné, odolné proti korozi a hlavně tepelně odolné při vysokých rychlostech. Vysoká tepelná odolnost je nutností především v letecké dopravě v nadzvukových rychlostech.
Právě na to se zaměřili výzkumníci na univerzitě v Tchien-ťinu a představili průlomovou hliníkovou slitinu zpevněnou disperzí oxidů, která rozšiřuje rozsah provozních teplot z 350 na 500 stupňů Celsia. Tato inovace řeší dlouholetý problém s používáním hliníkových slitin v prostředí s teplotou vyšší než 400 stupňů Celsia. Výsledky týmu s názvem Tepelně odolné hliníkové slitiny zpevněné superdisperzí oxidů byly publikovány v prestižním časopise Nature Materials.
Výzkumný tým pod vedením profesora He Chunniana z Fakulty materiálových věd a inženýrství Tianjinské univerzity se s touto překážkou vypořádal tak, že do hliníkové slitiny zavedl nanočástice oxidů o vysoké hustotě, ultrajemné velikosti a rovnoměrně rozptýlené, čímž úspěšně zvýšil její odolnost vůči vysokým teplotám. Jejich inovativní přístup k přípravě materiálu řešil přetrvávající problém disperze nanočástic a proměnil teoretické ideály v hmatatelné výsledky. Výsledkem bylo, že nově vytvořená hliníková slitina vykázala pozoruhodnou pevnost v tahu přesahující 200 megapascalů při 500 stupních Celsia, čímž více než šestinásobně překonala tradiční hliníkové slitiny a dosáhla výrazného zvýšení vysokoteplotní stability v rozsahu několika řádů, píše se ve zprávě univerzity.
Po zveřejnění výzkumu nabídl profesor Alexis Deschamps, uznávaný mezinárodní odborník na kovové materiály z Université Grenoble Alpes ve Francii, obsáhlý komentář a hlubokou analýzu týkající se významu a potenciálních důsledků této studie. Uvedl, že tento materiál „vykazuje skutečně vynikající vlastnosti, …, při 500 ℃ zůstává slitina MgO/Al na pevnosti v tahu 200 MPa a mimo jiné také poukázal na to, že tento vývoj otevírá pole pro použití hliníkových slitin v prostředí s vysokými teplotami, kde by mohly při nižší hmotnosti konkurovat některým titanovým slitinám.
Podle jeho slov je tento nový postup jednoduchý, nákladově efektivní a snadno se používá ve výrobě. Poznamenal, že tým spolupracuje s významnými průmyslovými lídry a výzkumnými institucemi, aby posunul vývoj žáruvzdorných hliníkových slitin přizpůsobených pro letecké motory a kritické letecké komponenty, a očekává, že materiál bude v blízké budoucnosti uveden do průmyslového využití.
René Pajurek
zdroj: Tianjin University