ČEZ kupuje 20% podíl v Rolls-Royce SMR
29.10.2024ČEZ investuje do společnosti Rolls-Royce SMR a získá v ní přibližně 20% podíl. Takový je plán české ...
Datum 21.06.2024
Pohon tanku se stává hybridním: Rolls-Royce představil na zbrojním veletrhu Eurosatory v Paříži koncept hybridního pohonu pro vojenská pozemní vozidla. Kombinace vysoce výkonného vznětového motoru a bateriového elektrického pohonu poskytne taktickým vozidlům nové možnosti v provozu – mimo jiné tišší provoz a menší tepelnou stopu. Foto: Rolls-Royce
Divize Power Systems od společnosti Rolls-Royce rozšiřuje svůj program motorů MTU pro vojenská pozemní vozidla o hybridní pohonnou jednotku pro speciální taktické požadavky. Tyto systémy, mimo jiné také pro jachty, vyvíjí firma MTU Friedrichshafen, která je již začleněna do skupiny Rolls-Royce Power System. Koncept nové desetiválcové varianty řady 199 s výkonem přes 1100 kW pro tanky o hmotnosti až 70 tun se představil na zbrojním veletrhu Eurosatory, který se dnes v Paříži chýlí do svého závěrečného dne.
Elektrifikace a hybridizace poskytne taktickým vozidlům nové schopnosti v terénu. Za tímto účelem kombinuje nový hybridní pohon mtu společnosti Rolls-Royce výhody vysoce výkonného vznětového motoru s výhodami bateriového elektrického pohonu. Vysoce integrovaný pohonný systém vyžaduje relativně málo místa pro instalaci do vozidla, aby se maximalizoval objem, který je k dispozici pro vybavení a posádku. Jádrem řešení je vysoce mobilní a mimořádně kompaktní řešení pohonu, které zohledňuje rostoucí tlak na náklady, napjaté rozpočty a potřebu výrazně větších vozových parků, píše se v tiskové zprávě společnosti Rolls-Royce.
Společnost dále uvádí, že pro tichý provoz, například ve skryté poloze, napájejí elektrické a elektronické systémy vozidla vysoce výkonné baterie, které se dříve nabíjely v dieselovém režimu. To se děje bez hluku a tepelné stopy vznětového motoru – a po delší dobu. Díky tomu je vozidlo pro nepřátelský průzkum obtížněji lokalizovatelné. Takzvaný “antiidling” režim zajišťuje nejen lepší maskování vozidla, ale také výrazně snižuje spotřebu paliva, když je vozidlo v pohotovostním režimu. Optimalizuje se dojezd vozidel a navazující logistický řetězec pro doplňování paliva do vozidel.
Výhody “mild” hybridizace se mají projevit u kombinovaného pohonu při pomalých jízdách, kdy stopy vozidla vydávají málo hluku. Hluk generovaný pohonem je snížen na minimum, což výrazně ztěžuje detekci vozidla. Rolls-Royce používá v kombinaci s hybridním hlavním pohonem speciálně vyvinutý a přizpůsobený tlumič hluku. V kombinovaném provozu slouží elektrický pohon také jako posilovač pro vysoce dynamickou akceleraci, jízdu nízkou rychlostí se sníženou hlučností nebo dokonce pro jízdu vysokou rychlostí. “Díky tomu můžeme využívat výhody hybridizace ve všech provozních režimech,” zdůrazňuje Müller, Vice President Global Governmental Business ve společnosti Rolls-Royce Power Systems.
Christian Wolf, vedoucí vývoje vojenských motorů a systémů ve společnosti Rolls-Royce Power Systems, řekl: “Hybridní pohon je v současné době velmi rozšířený. Tato koncepce pohonu rozšíří provozní možnosti budoucích pásových obrněných vozidel způsobem, který byl dříve stěží představitelný. Jsme přesvědčeni, že významně přispíváme k dalšímu rozvoji obranných schopností NATO a jeho spojenců. Poprvé budou moci výrobci vozidel realizovat zcela nové koncepce vozidel, přičemž hybridní koncepci lze v zásadě realizovat s jakoukoli řadou motorů z programu vojenských pohonů mtu.”
Řada motorů, která se osvědčila v terénu, dostává novou generaci. Řada mtu 199 s výkony od 260 do 800 kW je dobře známá v mnoha vojenských programech pozemní obrany a osvědčila se ve všech extrémních klimatických podmínkách ve více než 15 zemích. S budoucí desetiválcovou variantou, jejíž koncept byl v tomto týdnu v Paříži představen, bude řada 199 pokrývat výkonový rozsah až 1100 kW a bude schopna pohánět i vozidla o hmotnosti 50 až 70 tun. Logistická jednotnost s identickými komponenty v rámci této rodiny motorů od šestiválcové až po desetiválcovou variantu pomůže ozbrojeným silám výrazně snížit jejich logistické náklady.
René Pajurek
zdroj: MTU/Rolls-Royce
no to je “geniální” myšlenka. Stačí jeden šrapnel do baterky a vyhoří celej tank.
Ronson II.
to je tak, když ideologie přebije rozum. Proč myslíte, že se přestal používat benzín v tankových motorech? protože stačilo málo, a posádka si užila své soukromé autodafé.