Které stykače pro drážní aplikace splňují ty nejpřísnější normy

Datum 10.07.2024

I na bezpečném provozu Gotthardského tunelu (délka 15 km) se podílejí produkty skupiny ABB. Zdroj: ABB

Moderní vlaky jsou doslova prošpikovány technologiemi a elektronikou. Důležitou roli zde hrají také stykače – nenápadné šedo-bílé krabičky, které bezpečně spínají silové obvody a ve vlaku jsou dálkově ovládané napětím z baterií.

Jaké normy a certifikace musí stykače splňovat? 

Stykače pro dráhy, na rozdíl od běžných průmyslových, podléhají těm nejpřísnějším bezpečnostním normám. Zásadní je odolnost proti rázům a vibracím (norma IEC 61373). Všechny kabelové spoje musí být zcela těsné a žádný šroubový spoj nesmí vlivem vibrací povolit. Zde velmi dobře fungují bezšroubové stykače se speciálními pružinovými svorkami „push-in“, které vibracím odolávají a spoje není nutné nijak utahovat. Stačí, když jen vezmete vodič a zastrčíte jej do zdířky – žádný nástroj k upevnění nepotřebujete. K tomu můžete mít i klasický „šroub“ nebo šroubové svorky pro kabelová oka „ring tongue“.

Drážní stykače jsou vyrobeny ze speciálního samozhášecího plastu, který zabezpečí, že se oheň v případě požáru nešíří dál rozváděčem. To nařizuje norma EN 45545-2. Má tři úrovně, podle toho, kolik kilometrů stráví vlak na své trase v tunelu, zda je patrový nebo jestli má lůžkové vozy, přičemž stykače ABB splňují tu nejpřísnější úroveň HL3.

Univerzální elektronická cívka = jeden stykač pokryje vyšší rozsah napětí 

A ještě jedna drážní norma. IEC 60077 definuje meze ovládacího napětí, ve kterých musí stykač zůstat sepnutý. Ty se nacházejí 25 % nad horní hranicí a 30 % pod dolní hranicí katalogové hodnoty ovládacího napětí. Nejběžnější ovládací napětí ve vlaku je 24 V DC. Běžný stykač s cívkou na 24 V DC, musí tedy vydržet rozsah napětí 17 až 30 V. A teď si představte, že jediný model stykače od ABB s univerzální elektronickou cívkou pokryje rozsah 20 až 60 V (DC, ale i AC), takže „nové“ meze 14 až 75 V jsou více než dostatečné na to, aby stykač absorboval případné kolísání napětí v síti.


Stykače AF..B a stykačová relé NF..B do 200 kW

Jakou roli hraje u stykačů vyšší rozsah provozních teplot? 

Pokud použijete v instalaci stykače, které dokáží pracovat při pracovních teplotách od -40 °C do +70 °C, ušetříte ve srovnání s běžnými DC stykači 15 % prostoru díky montáži vedle sebe bez mezer! Díky tomu můžete do rozvaděče umístit více jiných přístrojů nebo rozvaděč zmenšit. Přidejte velmi nízkou spotřebu v sepnutém stavu jen 1,7 W nebo až o 40 % nižší hmotnost a máte ideální řešení pro vaši drážní aplikaci.

 „Stykače ABB splňují nejpřísnější úroveň normy EN 45545-2, tj. HL3,“ říká Jiří Hráček.

Objevte inovativní řešení nejen pro drážní aplikace 

Máte zájem o špičková produktová řešení a inovace pro drážní aplikace? Spolupráce se specialisty z ABB je tou správnou volbou pro váš projekt. ABB je lídrem na trhu, v oblasti zabezpečení a elektronických zařízení pro vlaky, tramvaje, metro a další kolejová vozidla. Vyzkoušejte i vy inovativní produkty ABB ve svých projektech pro stavbu nových vozidel i pro jejich rekonstrukci. Vedle stykačů například motorové spouštěče, rozvodnice a instalační jističe splňují širokou škálu specifických normativních požadavků drážních aplikací, tedy zejména EN 45545-2 a IEC 617373. Zajistěte, aby vaše projekty splňovaly nejvyšší standardy kvality a bezpečnosti. Kontaktujte nás a zjistěte, jak vám můžeme pomoci dosáhnout vašich cílů.

Hlavní výhody AF stykačů

  • Obstojí v nestabilních sítích díky univerzální AC/DC cívce
  • Pracují při -40 až +70 °C bez snížení zatížení
  • Odolají až 15násobnému přetížení kontaktů
  • Mají nízkou spotřebu jen 1,7 W, takže šetří energii i místo v rozváděči
  • Eliminují předpětí a podpětí v síti díky zabudovaným odrušovacím členům
  • Stykač můžete napájet shora, zespodu a s příslušenstvím také zepředu
  • Push-In svorky pro připojení vodičů 100% drží

Jiří Hráček

Stego 700 x 200 px

Napsat komentář