Robot SWIFTI™ spojuje přednosti kolaborativních robotů s využitím rychlosti robotů průmyslových
17.03.2021SWIFTI™ je kolaborativní průmyslový robot, který disponuje vysokou přesností a rychlostí 5 metrů za ...
Datum 10.07.2024
I na bezpečném provozu Gotthardského tunelu (délka 15 km) se podílejí produkty skupiny ABB. Zdroj: ABB
Moderní vlaky jsou doslova prošpikovány technologiemi a elektronikou. Důležitou roli zde hrají také stykače – nenápadné šedo-bílé krabičky, které bezpečně spínají silové obvody a ve vlaku jsou dálkově ovládané napětím z baterií.
Stykače pro dráhy, na rozdíl od běžných průmyslových, podléhají těm nejpřísnějším bezpečnostním normám. Zásadní je odolnost proti rázům a vibracím (norma IEC 61373). Všechny kabelové spoje musí být zcela těsné a žádný šroubový spoj nesmí vlivem vibrací povolit. Zde velmi dobře fungují bezšroubové stykače se speciálními pružinovými svorkami „push-in“, které vibracím odolávají a spoje není nutné nijak utahovat. Stačí, když jen vezmete vodič a zastrčíte jej do zdířky – žádný nástroj k upevnění nepotřebujete. K tomu můžete mít i klasický „šroub“ nebo šroubové svorky pro kabelová oka „ring tongue“.
Drážní stykače jsou vyrobeny ze speciálního samozhášecího plastu, který zabezpečí, že se oheň v případě požáru nešíří dál rozváděčem. To nařizuje norma EN 45545-2. Má tři úrovně, podle toho, kolik kilometrů stráví vlak na své trase v tunelu, zda je patrový nebo jestli má lůžkové vozy, přičemž stykače ABB splňují tu nejpřísnější úroveň HL3.
A ještě jedna drážní norma. IEC 60077 definuje meze ovládacího napětí, ve kterých musí stykač zůstat sepnutý. Ty se nacházejí 25 % nad horní hranicí a 30 % pod dolní hranicí katalogové hodnoty ovládacího napětí. Nejběžnější ovládací napětí ve vlaku je 24 V DC. Běžný stykač s cívkou na 24 V DC, musí tedy vydržet rozsah napětí 17 až 30 V. A teď si představte, že jediný model stykače od ABB s univerzální elektronickou cívkou pokryje rozsah 20 až 60 V (DC, ale i AC), takže „nové“ meze 14 až 75 V jsou více než dostatečné na to, aby stykač absorboval případné kolísání napětí v síti.
Pokud použijete v instalaci stykače, které dokáží pracovat při pracovních teplotách od -40 °C do +70 °C, ušetříte ve srovnání s běžnými DC stykači 15 % prostoru díky montáži vedle sebe bez mezer! Díky tomu můžete do rozvaděče umístit více jiných přístrojů nebo rozvaděč zmenšit. Přidejte velmi nízkou spotřebu v sepnutém stavu jen 1,7 W nebo až o 40 % nižší hmotnost a máte ideální řešení pro vaši drážní aplikaci.
Máte zájem o špičková produktová řešení a inovace pro drážní aplikace? Spolupráce se specialisty z ABB je tou správnou volbou pro váš projekt. ABB je lídrem na trhu, v oblasti zabezpečení a elektronických zařízení pro vlaky, tramvaje, metro a další kolejová vozidla. Vyzkoušejte i vy inovativní produkty ABB ve svých projektech pro stavbu nových vozidel i pro jejich rekonstrukci. Vedle stykačů například motorové spouštěče, rozvodnice a instalační jističe splňují širokou škálu specifických normativních požadavků drážních aplikací, tedy zejména EN 45545-2 a IEC 617373. Zajistěte, aby vaše projekty splňovaly nejvyšší standardy kvality a bezpečnosti. Kontaktujte nás a zjistěte, jak vám můžeme pomoci dosáhnout vašich cílů.
Jiří Hráček