
Most testuje vodíkový autobus, vyzkoušet ho může každý na lince 17
06.12.2022Během pouhých tří dnů má v testovacím provozu najet ulicemi Mostu šest set kilometrů, nasazen bude n...
Datum 20.07.2024
Foto: San Francisco Bay Ferry
Katamarán MV Sea Change, s vodíkovým pohonem, který byl včera v kalifornském San Francisku spuštěn na vodu, pojme až 75 cestujících. Pilotní provoz bude po dobu šesti měsíců pro pasažéry zcela zdarma. Plavidlo je schopno urazit přibližně 300 námořních mil a fungovat přibližně 16 hodin, po kterých potřebuje doplnit palivo.
Technologie, která za tímto plavidlem stojí, je docela zajímavá. Palivové články spojují vodík a kyslík v elektrochemické reakci, přičemž jako vedlejší produkt vzniká voda. Samozřejmě je jednou z hlavních výhod komerčních trajektů na vodíkový pohon to, že ve srovnání se svými dieselovými motory výrazně pomáhají snižovat emise skleníkových plynů a znečišťujících látek do ovzduší.
Kromě toho nejsou vozidla na vodíkový pohon tak drahá, obzvláště ve slunečných oblastech Kalifornie, kde výroba zeleného vodíku formou elektrolýzy z fotovoltaických elektráren je výrazně levnější než v severských oblastech. A právě použitím této technologie lze, podle kalifornských úřadů, výrazně snížit emise skleníkových plynů. Podle nich produkuje lodní průmysl téměř 3 % celkových světových emisí skleníkových plynů.
“Zpřístupnění této světově první technologie tisícům budoucích cestujících na lodi Sea Change je klíčovým krokem k ochraně životního prostředí,” řekl Jim Wunderman, předseda správní rady společnosti San Francisco Bay Ferry. “Společně s našimi partnery jsme tvrdě pracovali na tom, aby se tento průkopnický trajekt stal skutečností, ale budou to cestující, kteří jej uvedou do života.”
Loď Sea Change byla vyvinuta v Kalifornii a postavila ji společnost All American Marine v Bellinghamu ve státě Washington. Maximální rychlost lodi je 15 uzlů a provozní rychlost 8-12 uzlů.
René Pajurek
zdroj: San Francisco Bay Ferry