Švýcaři staví hydroplán na vodíkový pohon s doletem 600 km

Datum 27.07.2024

Vizualizace hydroplánu na vodíkový pohon s doletem až 600 km. Foto: JEKTA/ZeroAvia

Švýcarský startup JEKTA, který se zabývá využitím čisté energie v letectví, oznámil partnerství s americkým vývojářem pohonných jednotek na palivové články ZeroAvia. Cílem tohoto partnerství je prodloužit dolet a nosnost připravovaného elektrického obojživelného dopravního letadla PHA-ZE 100.

Zatímco technologie baterií se stále vyvíjí, společnost JEKTA se zavázala prozkoumat všechny potenciální možnosti, které zvýší dolet a užitečné zatížení jejího letadla s nulovými emisemi. Předpokládá se, že letoun PHA-ZE 100 poháněný palivovými články PGS společnosti ZeroAvia dosáhne doletu až 600 km a zvýší užitečné zatížení až o jednu tunu, čímž ještě více rozšíří možnosti letadla. Díky vodíkovému palivovému systému podporujícímu životnost až 20 000 hodin lze rovněž snížit provozní náklady a náklady na údržbu. Díky úzké spolupráci budou společnosti JEKTA a ZeroAvia vyvíjet a certifikovat integrovaný systém PGS, včetně měničů, dalších elektronických součástí a vodíkové nádrže a palivového systému.

V popisu společnosti se uvádí, že letadlo je konfigurováno pro vzlet a přistání v pobřežních vodách, řekách, kanálech a lagunách i na pozemních ranvejích. A celková konstrukce může „akceptovat stávající a budoucí řešení pro skladování energie“. Původní plány počítaly s bateriovou technologií, která by dodávala energii elektromotorům, ale partnerství se společností ZeroAvia jasně ukazuje na vodík, který umožní delší lety s nulovými emisemi a větším užitečným zatížením. V této fázi spolupráce se hovoří o doletu v rozmezí 500 až 600 km a zvýšení užitečného zatížení o jednu tunu.

Společnost ZeroAvia, podle jejich webových stránek, již provozuje prototyp celého vodíkově-elektrického pohonného systému (ZA600) v 19místném zkušebním letadle. Vyvinula řadu flexibilních řešení PGS s nízkoteplotní protonovou výměnnou membránou (LTPEM) a nové vysokoteplotní palivové články PEM (HTPEM) pro vodíkově-elektrické aplikace v letectví.

S vodíkem má ZeroAvia už dlouholeté zkušenosti. Podílí se na globálních projektech vodíkové infrastruktury a spolupracuje s téměř 20 letišti na zkoumání koncepce provozu a ekosystému vodíkových čerpacích stanic. Firma je také průkopníkem v testování elektrolyzérů pro výrobu vodíku, technologie vodíkových potrubí a zařízení pro doplňování paliva do letadel v prostředí letišť.

René Pajurek
zdroj: ZeroAvia

Stego 700 x 200 px

Napsat komentář