Opavský OSTROJ vstupuje na trh do USA. Těžba uhlí tam má velkou perspektivu

Datum 13.11.2024

Generální ředitel společnosti OSTROJ Aleš Martínek vysvětluje princip fungování mechanizované výztuže. Na obrázku je výztuž pro pětimetrové sloje (číslo 50 označuje výšku v decimetrech). Pro zákazníka do Spojených států se vyrábí mechanizovaná výztuž do nižších slojí. Foto: René Pajurek

Společnost OSTROJ, významný výrobce strojírenského vybavení a technologií, oznámila svůj vstup na trh ve Spojených státech amerických. OSTROJ zde bude dodávat ve spolupráci s americkým partnerem Swanson Industries důlní stroje a zařízení pro podpovrchovou těžbu uhlí, což představuje návrat k oblasti, na kterou se dříve specializoval.

„Ve Spojených státech, které jsou pro tento typ podpovrchové těžby stěžejní, máme možnost zúročit naše know-how a vývojové kapacity. Americký trh je jedním z klíčových trhů, kde vidíme potenciál pro dlouhodobé uplatnění našich výrobků. Těžba uhlí v USA má perspektivu minimálně na dalších 30 let a my máme ambice stát se partnerem pro plánovanou obnovu důlního vybavení předních amerických těžařů minimálně v následujících pěti letech,“ uvádí Aleš Martínek, generální ředitel společnosti OSTROJ.

OSTROJ společně se Swanson Industries úspěšně vyvinul a otestoval prototyp sekce mechanizované výztuže přizpůsobený specifickým požadavkům amerického trhu. Výrobek byl v září prezentován na mezinárodním veletrhu v Las Vegas.

„Kromě mechanizovaných výztuží se chystáme v USA také nabízet žlaby k porubovým dopravníkům a kompletní porubové a podporubové dopravníky,“ říká Martin Čmiel, ředitel divize Důlní a průmyslové technologie společnosti OSTROJ, a dodává:„V listopadu budeme expedovat první rozsáhlejší zakázku pro americký trh. Půjde o téměř 300 ks táhel (viz obrázek), což jsou náhradní díly určené pro generální opravy mechanizovaných výztuží.“

Do prototypu sekce mechanizované výztuže konstruktéři OSTROJe zapracovali maximum zkušeností z reálného provozu v těžkých podmínkách podpovrchové těžby. Sekce a její jednotlivé díly jsou smontovány tak, aby je bylo možné rozebrat a vyměnit s minimálním úsilím a časovými ztrátami a umožňovala obsluze dobrý přístup ke všem ovládacím prvkům.

„Naše výrobky přizpůsobujeme požadavkům amerických zákazníků, kteří kladou velký důraz na robustnost a vysokou spolehlivost těžebních zařízení. Požadovaná životnost mechanizovaných výztuží v USA je 60 000 pracovních cyklů, což je o 100 % více než u evropské normy,” upřesňuje Martin Čmiel.

Dříve se OSTROJ soustředil primárně na vývoj důlních strojů pro český a evropský trh, ale s rostoucím důrazem na jiné průmyslové sektory musel produkci postupně diverzifikovat. Nyní se znovu zaměřuje na vybavení pro těžbu uhlí, a to právě v době, kdy někteří hlavní globální výrobci na americkém trhu omezují své aktivity v tomto segmentu. 

Vstup do zámoří je tak důležitým milníkem v historii společnosti OSTROJ, která se i po více než 75 letech svého působení dokáže přizpůsobit aktuálním potřebám světových trhů a vracet se ke kořenům své výroby s novými technologiemi a inovacemi.

„Naše portfolio výrobků budeme rozšiřovat v závislosti na poptávce ze strany zákazníků a také s ohledem na naše kapacitní a technologické možnosti,“ doplňuje Aleš Martínek.

Petr Fojtík

Stego 700 x 200 px

Napsat komentář