Siemens a Mercedes-Benz mění díky digitálnímu energetickému dvojčeti budoucnost udržitelného plánování továren
03.06.2024Společnosti Siemens a Mercedes-Benz představily tzv. digitální energetické dvojče, které si klade za...
Datum 08.12.2024
Foto: Mercedes-Benz
Za ideálních podmínek by nový solární nátěr na 11 m² plochy průměrné plochy automobilu měl vystačit na 20 tisíc kilometrů jízdy téměř zdarma. Slibuje to nový solární nátěr od automobilky Mercedes-Benz. Ten by se měl, podle vyjádření společnosti „bezproblémově aplikovat na karoserii elektromobilů – podobně jako tenkou vrstvu pasty“
Tento nátěr by se rovněž mohl pochlubit vysokou účinností až 20 %. Fotovoltaický povrch o tloušťce pouhých 5 µm – což dělá 50 gramů na metr čtvereční – lze, podle časopisu PV Magazine, který tuto informaci zveřejnil, aplikovat na jakýkoli podklad a ochrannou vrstvu tvoří nový typ nátěru na bázi nanočástic, který propouští 94 % sluneční energie. Energie vyrobená solárními články se používá k pohonu nebo se přivádí přímo do vysokonapěťového akumulátoru. Fotovoltaický systém je trvale aktivní a vyrábí energii i při vypnutém vozidle.
V budoucnu by se mohlo jednat o velmi efektivní řešení pro zvýšení dojezdu elektromobilu a snížení počtu zastávek pro dobíjení. Mercedes-Benz pracuje na tom, aby nátěr, který neobsahuje žádný křemík, žádné vzácné prvky ani toxické materiály, pokryl všechny vnější povrchy vozidla bez ohledu na tvar nebo úhel.
Dvacet tisíc kilometrů navíc nebo také zdarma – chcete-li, díky tomuto nátěru je však za naprosto ideálních podmínek, což je tak ve Spojených arabských emirátech nebo tady v Evropě na jihu Španělska nebo Itálie. U nás v České republice ty hodnoty budou sotva poloviční… ale i tak – 10 tisíc kilometrů ‘grátis’ vám asi nikdo nenabídne.
Samozřejmě záleží na ceně tohoto laku, kterou automobilka nezveřejnila, pouze se vyslovila, že výroba je „výrazně levnější než výroba konvenčních solárních modulů“. Pokud by se tato technologie nátěru osvědčila, nemusela by skončit jen u aplikací na automobily.
René Pajurek
zdroj: PV Magazine, Mercedes-Benz