Podceňované osvětlení venkovních prostor
17.05.2016Venkovní osvětlení může navodit příjemnou atmosféru během celého roku. Na jaře vám venkovní svítidla...
Datum 10.01.2025
Foto: Aspen
V České republice se stále v některých obcích stále plýtvá při posypech komunikací a chodníků. Často jsou totiž chodníky zbytečně a neekonomicky zasypány větším množstvím posypu, než je nutné. Přispívá tomu i velká popularita a využití rozmetadel, což má vliv na zbytečné přesolování a přesypávání komunikací včetně chodníků.
„Moderním řešením je využití tzv. solankové nástavby. Ta umožňuje použití ideálního množství posypu, které je účinné a zároveň zamezí plýtvání. Právě solanka umožňuje jemný postřik, který umožní šetřit a zároveň zvýšit účinnost a bezpečí,“ říká Jan Dzúr ze společnosti Kärcher.
„Pro pořízení solankových nástaveb jsme se rozhodli z důvodu rozšíření vozového parku. Toto řešení hodnotíme pozitivně. Je ekonomičtější, a navíc posyp funguje okamžitě,“ říká Jiří Hájek z Technických služeb Kralupy nad Vltavou.
ŘSD zajišťuje pomocí vlastních pracovníků průjezdnost zhruba 1 100 kilometrů dálnic a silnic v České republice. Údržbu mají na starosti jednotlivá střediska správy a údržby dálnic. Na jedno středisko připadá přibližně 50 kilometrů dálnice. Do připravených směn je zařazeno 677 řidičů a 153 dispečerů, k dispozici mají 196 sypačů. Další pracovníci a technika, především pro údržbu silnic I. třídy, jsou na zimu v pohotovosti u dodavatelských firem. Připraveno je dohromady 44 005 tun soli, 2 715 000 litrů solanky a 1 516 000 litrů chloridu vápenatého, který se používá při nižších teplotách, kdy už sůl a solanka tolik nepůsobí.
Posypová sůl nebo solanka: chlorid sodný se při zimní údržbě silnic a chodníků používá buď v pevném stavu, nebo jako solankový roztok. Obecně platí, že čím menší jsou částečky soli, tím déle sůl na povrchu silnice vydrží a účinkuje. Z hlediska ochrany půdy sůl nelze používat například na silnicích v blízkosti zdrojů pitné vody nebo v chráněných krajinných oblastech.
Písek a štěrk: často využívaný posypový materiál, který se často používá na místech, kde nelze použít posypovou sůl. Jedná se nejčastěji o písek a štěrk se zrnitostí od 2 do 5 mm. Jde o směs písku a drti, která lépe zabraňuje podkluzování vozidel. Tyto inertní materiály však sníh ani led nerozpouští, a navíc zůstávají na vozovce nebo v jejím okolí. S tím je spojena nutnost zametení silnic v jarních měsících. Samostatným problémem s tím spojeným může být též zanášení kanalizací.
Škvára a struska: v neposlední řadě se kromě písku využívá i škvára a struska. Vzhledem k tomu, že jde o hrubozrnné materiály, jsou jejich zdrsňující vlastnosti lepší než u písku. Nejsou však příliš šetrné k automobilům.
Petr Jarkovský
Česko objevilo solanku,která se třeba v Německu používá drahně let. Škváru a strusku chtějí brát kde,když se všechno na uhlí zakazuje? To jejich sypání stylem čtyři zrnka drtě na metr čtvereční není účinný posyp.Bude lepší se na tu údržbu asi úplně vykašlat.
Údržba dálnice,to je kapitola sama pro sebe.Příklad z minulého týdne.Jel jsem po D1 od Měřína na Prahu. Dojel jsem dva sypače vedle sebe co odklízeli sníh a sypali sůl.Byla kolona asi 500m. Od V.Beranova najel přede mě další sypač,který nejenže nevyhrnul z připojovacího pruhu sníh,ale to co posypal kolega před dvěma minutama v zápětí odhrnul a posypal znovu solí.Tak o jaké udžitelné údržbě se tu chce někdo bavit. Vždytˇ ani nevědí,kde ty auta mají,ale hlavně,že někde jezdí.
Hlavně musí používat radlici, nestačí jen solit kejdu .Potom je na prostředku silnice a u krajnice hromada sněhu,ideální stav na havárku !!!
Ono by stačilo, kdyby vůbec nějakou údržbu dělali. Bydlím prakticky na hranici se SRN a ještě než začnou meteorologové strašit lidi kalamitou, mají Němci posoleno a to je pak vidět ten rozdíl. Začne mrznout a Němci mají jen mokro a u nás klouzačka. Začne sněžit a Němci už jezdí od první vločky, u nás je 5 cm sněhu a silničáři nikde. Jsou překvapení, že už 2 dny padá sníh.
Jezdím denně po d8 Ústí nad Labem Německo úsek mezi českými tunely a německým ty 3 km bývají v zimně někdy peklo většinou bez údržby sypač stojí na nájezdu a silnice celá bílá rychlost jedu cca 70 max projedu čáru německy tunel a ejhle valím 150 a sníh uklizen posoleno a jelikož jezdím i přes malé vesničky v Německu tak všude ráno v 5 vyčištěno. U nás v ČR se silničáři v červenci plácají do ramene kolik mají sole na zimu a když přijde tak nevědí jak ji použít 😂 vinu nedávám šoférům ty mají rozkazy kdy sypat vinu ma vedení když jsem byl malý byl sníh u nás v nížině á silnice byli čisté teď v obci Brozanky u Rehlovice nebyl snich tak 30 let jen poprasky