Konec osobních CNG vozidel v Česku, posledním byla Škoda Octavia G-TEC. VW se zaměří na elektromobilitu

Datum 01.02.2025

Dvě nádrže na CNG z nového kompozitního materiálu pod zavazadlovým prostorem(žluté) a jedna další ocelová před zadní nápravou (modrá) vozu Škoda Octavia G-Tec dokázaly pojmout celkem 17,33 kg zemního plynu. Foto: Škoda Auto a.s.

Od loňského července se na českých silnicích neobjevilo jediné nové osobní vozidlo poháněné stlačeným zemním plynem (CNG). Posledním takovým vozidlem byla v červnu registrovaná Škoda Octavia G-TEC, která českému trhu dlouhodobě dominovala – její podíl na všech registrovaných CNG vozidlech v období 2007-2024 dosáhl 58 %. V loňském roce bylo registrováno 216 nových osobních vozidel na CNG, meziročně o 53 % méně, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů. 

Koncern Volkswagen, který měl na českém trhu s CNG vozidly dominantní postavení, již dříve oznámil, že bude postupně utlumovat nabídku modelů na stlačený zemní plyn a v oblasti alternativních paliv se zaměří více na elektromobilitu. Avizované ukončení výroby Škody Octavie G-TEC tak znamená definitivní konec éry CNG vozidel, která byla svého času populární volbou nejen pro ekologicky smýšlející řidiče, ale přinášela i ekonomický benefit v podobě nízkých provozních nákladů. 

Nejvyšší popularitě se tato vozidla těšila v roce 2017, kdy jich nových bylo registrováno 2 890, i tak se jednalo jen o procentní tržní podíl. Od té doby počet registrací každoročně klesal až na loňských 216 vozidel. V Česku je registrováno na 30 tisíc CNG vozidel, nejvíce, 23 tisíc v kategorii osobních vozidel M1, necelých 5 tisíc v kategorii lehkých užitkových vozidel N1, téměř 2 tisíce v kategorii autobusů (M3), zbytek připadá na ostatní vozidla,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. 

Lukáš Kadula 

EPM 700 x 200 px

Napsat komentář