Turbovrtulový motor Catalyst získal americkou certifikaci FAA. Podíleli se na něm i Češi

Datum 01.03.2025

foto: Avio Aero

SpolečnostAvio Aero včera oznámila, že turbovrtulový motor Catalyst byl certifikován americkým Federálním úřadem pro letectví (FAA). Certifikace FAR (Federal Aviation Regulation) Part 33 zahrnovala zkoušky více než 23 motorů a 190 komponentů.

Jedná se o zbrusu nový, pokročilý turbovrtulový motor 21. století, který byl kompletně vyvinut a vyroben v závodech GE Aerospace a Avio Aero v Itálii, České republice, Polsku a Německu. A právě český příspěvek je klíčový: v areálu Avio Aero v Praze-Letňanech, kde funguje špičkové turbovrtulové centrum celé společnosti, se nachází montážní linka a zkušebny samotných motorů.

Certifikace motoru Catalyst je pro naši společnost významným milníkem a my jsme hrdi na všechny členy našeho týmu, kteří věnovali své úsilí návrhu, vývoji a testování tohoto zcela nového evropského turbovrtulového motoru. Nyní jsme plně připraveni začít s jeho sériovou výrobou, abychom uspokojili požadavky našich zákazníků,” řekl Riccardo Procacci, generální ředitel Avio Aero.

foto: Avio Aero

Catalyst je první turbovrtulový motor, který byl certifikován podle nejnovějších norem, které zahrnují více než 20 nových požadavků. Během certifikačního procesu podstoupily testovací motory přes 8 000 hodin provozu, v nichž prokázaly a splnily své klíčové výkonové charakteristiky. Motor je ideální pro byznysovou leteckou dopravu a obecně osobní dopravu (jako je letoun Beechcraft Denali).

„Motor Catalyst prošel přísným certifikačním a zkušebním procesem. Jsme spokojeni s výkonem motoru jak při pozemních, tak při letových zkouškách a nyní se plně soustředíme na podporu společnosti Textron při dokončení certifikačního procesu letounu Beechcraft Denali a jeho uvedení do provozu“, uvedl Paul Corkery, vedoucí produktové řady Catalyst za Avio Aero.

Motor Catalyst přináší do segmentu letectví radikální změnu, a to díky celkovému tlakovému poměru 16:1, což je nejlepší poměr v oboru. Ve srovnání s konkurencí ve stejné třídě umožňuje tento optimální tlakový poměr až o 18 % nižší spotřebu paliva a až o 10 % vyšší výkon v cestovním režimu. Catalyst nabízí dva stupně variabilních statorových lopatek, chlazené vysokotlaké lopatky turbín a obsahuje díly vyrobené pomocí aditivní technologie.

Motor Catalyst patří k nové generaci motorů společnosti GE Aerospace, které definují budoucí technologické standardy letectví a byl vyvíjen od roku 2015.

Petr Kopáček

EPM 700 x 200 px

Napsat komentář