Automatizace hotelu Zleep s napojením na pokojový rezervační systém

Datum 11.03.2025

Foto: Wago

V pražských Radlicích vyrostl v rám­ci projektu Nová Waltrovka první zástupce hotelového řetězce Zleep Hotels na českém území. Hotel o 166 pokojích, 8 nadzemních a 2 podzemních podlažích, jehož interiéru dominuje dřevo a skandinávský čistý styl, naleznete přímo na Radlické ulici. Představy investora, společnosti Penta Real Estate, v kombinaci se standardy tohoto řetězce svedly dohromady v oblasti automatizace výrobce řídicího systému WAGO a systémového integrátora OK control. Obě společnosti mají bohaté zkušenosti v řízení administrativních budov. Automatizovat hotel je trochu jiná disciplína, ale i zde se dají znalosti z kancelářského segmentu znamenitě využít a rozvinout.

Z pohledu technického zařízení budovy (TZB) jsou si vlastně hotel i administrativní budova hodně podobné. Naleznete zde zdroje tepla, chladu, vzduchotechnické jednotky, rozvody médií a tak dále. V případě Hotelu Zleep je většina těchto technologií umístěna na střeše budovy. V suterénu, kde je umístěno parkoviště a sklady, se pak nachází ještě další technologie vzduchotechniky. I při pohledu na vnitřní řešení automatizace, tedy řízení tepelného komfortu, výměny vzduchu, osvětlení apod. nenajdeme velké odlišnosti.

„Z našeho pohledu návrhu automatizace je hotel vlastně taková administrativní budova s velkým počtem stejných kanceláří,“ říká Ro­man Vacek ze společnosti WAGO a dodává: „Naopak u hotelové budovy vidím výhodu v tom, že již ve fázi projektu je znám fit-out vnitřních prostor, tedy počet a rozložení hotelových pokojů. Každý pokoj pak obsahuje stejnou řídicí jednotku pro ovládání místnosti. V tom jsou kanceláře se svojí variabilitou dispozic složitější.“

Komfort, energetická efektivita, ale i hygiena se dají automatizovat

Na hotelových pokojích se automaticky řídí fancoilová jednotka, která se stará o vytápění nebo chlazení pokoje. Host si na ovládacím panelu může nastavit vnitřní teplotu v daném rozsahu a upravit intenzitu větrání. V případě, že je otevřeno okno, fancoilová jednotka přechází do útlumového režimu a přestává topit nebo chladit.

Pokojové jednoky jsou připojeny k centrálnímu počítači, který je umístěn v kanceláři manažera hotelu. Tento počítač komunikuje s rezervačním systémem hotelu a umožňuje automaticky podle obsazenosti pokoje upravovat teplotu pokoje na komfortní nebo útlumovou úroveň. Tím dochází k efektivnímu a ekonomickému provozu hotelu.

Na pokojových toaletách byl instalován systém automatického proplachu, který zaručuje velmi vysoké hygienické standardy. Modul hygienického proplachu je propojen s pokojovou jednotkou, která vyhodnocuje stav a činnost tohoto modulu.

Systém MaR v hotelu řídí a monitoruje:

  • plynovou kotelnu složenou z dvojice kondenzačních kotlů o výk. 2x 280 kW,
  • zdroj chladu – kompaktní chladicí agregát vzduch-voda s výkonem 303 kW,
  • regulaci tepelné pohody v hotelových pokojích,
  • vzduchotechnické rekuperační jednot-ky pro pokoje, snídárnu, suterén a garáže,
  • kontrola detekce CO v garážích,
  • optimalizace spotřeby elektrické energie  – ¼hodinové maximum (e-max),
  • měření spotřeb tepla, chladu, vody, elektrické energie pomocí měřičů s výstupem M-Bus.

Technické řešení automatizace budovy hotelu

V rámci celé budovy byl navržen ucelený systém řízení značky WAGO využívající programovatelných PLC jednotek s příslušným počtem vstupních/výstupních (I/O) bodů umístěných v rozvaděčích MaR. Ty komunikují s centrálním řídicím pracovištěm a mezi sebou navzájem. Tímto pojetím jsou dány předpoklady k ekonomickému, bezpečnému a dostatečně komfortnímu provozu budovy.

„Řídicí systém WAGO využíváme pro jeho robustnost a spolehlivost. Ta je pro nás naprosto klíčová kvůli mnohaletým zárukám, které musíme držet,“ dodává Jiří Zlata za společnost OK control.

Centrální řídicí systém

Pro monitorování a ovládání systému MaR slouží pracovní stanice (velín) s grafickou nadstavbou. Jedná se o moderní vizualizační software umožňující případné rozšiřování, vzdálené přístupy, rozvržení přístupových oprávnění jednotlivých uživatelů a integrace jednotlivých systémů.

Vzdálený přístup na dispečerské pracoviště je umožněn prostřednictvím plnohodnotného WebServeru s přístupem přes webový prohlížeč. Ochrana přístupů před nežádoucím použitím je zajištěna přihlašovacím jménem a heslem. Na každé konkrétní přihlašovací jméno je vázána i úroveň oprávnění přístupu.

Toto dispečerské pracoviště slouží k vi-zualizaci technologických procesů a zajišťuje grafické zobrazení regulované technologie se zobrazením skutečných hodnot veličin a stavu jednotlivých částí zařízení. Pracoviště slouží také k archivaci měřených dat, správu trendů a alarmů. V případě výskytu závažných poruch jsou tato hlášení odesílána pomocí SMS servisní organizaci pro rychlý technický zásah.

Zdeněk Štěpka

EPM 700 x 200 px

Napsat komentář