Společnost CATL se rozjela. Představila rovnou tři baterie

Datum 27.04.2025

Foto: CATL

Rovnou tři převratné baterie do elektromobilů představuje společnost CATL na svém prvním Super Tech Day: Naxtra má být první sériově vyráběnou sodíko-iontovou baterii na světě. Vzhledem k obrovské hojnosti sodíku jsou baterie na jeho bázi mnohem levnější a k tomu ještě bezpečnější než lithium. Druhá baterie Freevoy Dual-Power představuje průkopnickou konstrukci systému s křížovým napájením, která překonává omezení jednotlivých technologických cest a vyhovuje individuálním potřebám uživatelů. Třetí baterie je Shenxing, jejíž superrychlé nabíjení nabíjí až 2,5 km za sekundu.

Naxtra

Společnosti CATL se podařilo u baterie Naxtra dosáhnout energetické hustoty srovnatelné s dnešními lithium-iontovými články, která se pohybuje kolem 175 Wh/kg, s více než 10 000 nabíjecích cyklů za celou dobu životnosti. Díky přirozené bezpečnosti sodíku a jeho bohatým zásobám účinně snižuje závislost na zdrojích lithia a posiluje základy nových energetických technologií, přičemž podporuje využívání energie od „závislosti na jediném zdroji“ k „energetické svobodě“

Produktová řada baterií Naxtra zahrnuje dvě kategorie: osobní baterie Naxtra pro elektromobily a integrovaná baterie Naxtra 24V pro těžké nákladní automobily s funkcí Start-Stop. Obě jsou schopny pracovat v celém teplotním rozsahu od -40 °C do +70 °C, čímž nově definují extrémní teplotní omezení baterií. Baterie Naxtra pro osobní vozidla si zachovává 90 % využitelné energie při teplotě -40 °C. V extrémně nízkém stavu nabití, kdy zbývá pouze 10 % SOC, dokáže baterie Naxtra passenger EV Battery i při teplotě -40 ℃ dosáhnout bez výrazné degradace výkonu.

Freevoy Dual-Power

Druhá baterie Freevoy Dual-Power představuje průkopnickou konstrukci systému s křížovým napájením. Jeho architektura umožňuje akumulátoru mít má dvě výkonné „nezávislé energetické zóny“, což umožňuje pět duálních funkcí: duální vysoké napětí, duální nízké napětí, duální strukturu, duální tepelný management a duální tepelnou bezpečnostní ochranu proti vyčerpání, což zajišťuje kontinuitu, stabilitu a bezpečnost výstupu energie. Tato duální konstrukce napájení a inovativní integrace softwaru zajistí stabilnější a spolehlivější napájení vozidel v nadcházející éře autonomního řízení L3 a L4.

Technologie „duálního prodloužení elektrického dojezdu“, jejímž průkopníkem je Freevoy Dual-Power Battery, dokáže podle tiskové zprávy CATL, intuitivně regulovat strategii přidělování dvou energetických zón na základě jízdního stavu vozidla a jízdních návyků uživatelů. Hlavní energetická zóna baterie s dvojím napájením může využívat různé chemické systémy bateriových článků podle jízdních návyků a scénářů uživatelů, a uspokojovat tak každodenní jízdní potřeby; energetická zóna s prodlouženým dojezdem může využívat technologii samoformovací anody s vysokou specifickou energií, která poskytuje větší kapacitu pro uspokojení potřeb uživatelů při cestování na dlouhé vzdálenosti.

Shenxing

Superrychlou nabíjecí baterii Shenxing uvedla společnost CATL jež před dvěmi roky. Zahájila tak éru superrychlého nabíjení. Druhá generace baterie Shenxing společnosti CATL opět posouvá hranice výkonu superrychlého nabíjení a stanovuje nové světové rekordy v rychlosti nabíjení. Vyznačuje jak dojezdem 800 km, tak špičkovou rychlostí nabíjení. Se špičkovým nabíjecím výkonem 1,3 MW dosahuje dojezdu 2,5 km za sekundu nabíjení, čímž prakticky eliminuje obavy z dlouhého čekání. V prostředí s nízkou teplotou -10 °C se baterie Shenxing Superfast Charging druhé generace dokáže nabít z 5 % na 80 % SOC za pouhých 15 minut, což je o 100 % rychleji než nejvyšší současná úroveň nabíjení v oboru.

Společnost CATL (angl. Contemporary Amperex Technology Co.) byla založena v roce 2011 a zaměřuje se na výrobu a vývoj Li-ion baterií do elektrických vozidel, systémů pro skladování energie a systémů pro správu baterií (BMS). Dnes je největším výrobcem baterií na světě a má téměř čtyřicetiprocentní podíl na světovém trhu.

René Pajurek
zdroj: CATL

EPM 700 x 200 px

Napsat komentář