
Skyfox je naše nové cvičné, průzkumné a bojové letadlo
19.10.2024Z původního prototypového názvu nového letounu s označením L-39NG (zkratka naznačující novou generac...
Datum 29.06.2025
Foto: Shark
Česko-slovenská letecká společnost, která již více než 15 let vyrábí letouny Shark, dodala na Ukrajinu svůj první letoun vybavený systémem elektronického boje (EW) proti dronům. Jedná se o lehký dvoumístný letoun. Informuje o tom portál Militarnyi.
Systém elektronického boje se skládá ze dvou hlavních komponent: jedna potlačuje signály GNSS pro určování polohy a druhá ruší přenos videa a řídicí kanály dronů. Tento systém je namontován pod trupem letadla, v jedné rovině s těžištěm. Ve výšce 1 800 metrů může systém rušit nepřátelské drony v okruhu 4,5 kilometru. Letadlo však může vystoupat až do výšky 5 500 metrů, pro kterou je vybaven kyslíkovým systémem.
S tímto letounem můžou piloti identifikovat elektromagnetické profily různých dronů, včetně íránských dronů Shahed a ruských Orlanů. Po jejich odhalení je, podle sdělení společnosti, můžou rušit pomocí zařízení instalovaných pod letadlem.
“Jedním ze slibných směrů v boji proti Shahedům je využití lehkých letadel. Některá již máme a další jsou na cestě díky finanční a materiální podpoře našich zahraničních partnerů. Tato schopnost se bude rozšiřovat. Dostáváme moderní letadla vybavená pokročilými zbraněmi a navigačními systémy, což zvýší naši schopnost čelit ruským bezpilotním útokům,” poznamenal Oleksandr Syrskyi, vrchní velitel ozbrojených sil Ukrajiny.
Na stránkách Shark.aero nabízí společnost dva motory Shark 600 a Shark 600T. Jeden s již zmiňovaným výkonem 100 koní a druhý s výkonem 126 koní. Ten druhý silnější motor má dokonce i nižší spotřebu 16 litrů na hodinu letu při 75% zatížení motoru, oproti motoru Shark 600 se spotřebou 20 litrů na hodinu.
Letoun je vybaven zesíleným generátorem pro podporu dalších systémů elektronického boje a má cestovní rychlost 270 km/h a dolet 2 000 kilometrů. V lehkém režimu vydrží ve vzduchu téměř 12 hodin. Maximální rychlost je 300 km/h resp. 350 km/h s motorem Shark 600T. Na vzlet mu stačí jen 190 metrů.
A co je pro (až) dvoučlennou posádku nejdůležitější? Její bezpečnost zajišťuje padákový systém schopný snést celý letoun k zemi v případě zásahu nebo jiné mimořádné situace. Aktivaci může provést jak pilot tak i navigátor.
René Pajurek
zdroj: Militarnyi
Bohové musí být šílení III. 😀 Já i do Vivatu nosil padák. A to byl Blaník s motorem.