
New York se stane prvním městem v USA s mýtným za dopravní zácpy
20.08.2022Když se ve městech výrazně zhorší ovzduší nebo zhoustne provoz, využívají některá města ve Spojených...
Datum 04.07.2025
Vláček na vrcholku Mount Washington v americkém státě New Hampshire. Foto: René Pajurek
První nejstrmější ozubnicová železnice na světě s maximálním sklonem 48 % a průměrným sklonem 35 % je ve Švýcarsku a jmenuje se Pilatus. Hned druhá nejstrmější se nachází v Americe, konkrétně ve státě New Hampshire a jmenuje se Mount Washington Cog Railway, což je zubačka vedoucí na nejvyšší horu Nové Anglie. Cesta zubačkou však není jediný způsob jak se na vrchol této majestátní hory dostat.
Na samotném vrcholku této nejvyšší hory Nové Anglie jsou tak obrovské poryvy větru, že tamní budovy musí mít střechy připoutané řetězy a ukotveny k zemi. Jsou 4 způsoby jak se na něj dostat. Tady jsou seřazeny od nejlevnějšího způsobu po nejdražší:
Cesta zubačkou má však i přes velkou cenu, své kouzlo. Trať po které se k vrcholku dostanete, je postavena na rozchodu 1 422 mm, což je nepatrně užší rozchod než se používá u nás (v Evropě je 1 435 mm). Trasa je dlouhá přibližně 5 km a začíná v nadmořské výšce přibližně 820 m a končí těsně pod vrcholkem hory ve výšce 1 917 m. Vlak stoupá na horu rychlostí 4,5 km/h a na vrchol se dostanete za hodinu.
První nápad na železnici vedoucí na vrchol Mt. Washingtion vzniknul už v roce 1858, ale občanská válka jeho realizaci posunula o celou dekádu. Samotná stavba začala na jaře 1866 poté, co byla založena společnost Mount Washington Railway Company.
Přestože železnice ještě nebyla dokončena, první platící zákazníci začali jezdit už o dva roky později – 14. srpna 1868 a v dalším roce v červenci 1869 stavba dosáhla vrcholu. Všechny první lokomotivy – dnes je reprezentuje zrestaurovaná výstavní lokomotiva Old Peppersass – měly svislé kotle, stejně jako mnoho stacionárních parních lokomotiv té doby; kotle byly k rámům lokomotiv připevněny pomocí dvojitých čepů, které umožňovaly jejich otáčení při stoupání lokomotivy a vozu, díky čemuž gravitace udržovala kotel vždy ve svislé poloze bez ohledu na sklon trati. Pozdější konstrukce zavedly vodorovné kotle, šikmé tak, aby zůstaly téměř ve vodorovné poloze na trati s velkým sklonem.
Ještě před půlstoletím tam jezdily lokomotivy poháněné párou. Každá jízda parní lokomotivy na vrchol však spálila tunu uhlí. O čerstvém horském vzduchu po cestě na vrchol tak nemohla být ani řeč. Dnes je lokomotiva poháněná dieslovým motorem spalujícím naftu s označením B20 (20% směs bionafty).
René Pajurek