CATL přináší průlom: sodíková baterie zvládne 500 km dojezdu a míří do sériové výroby

Datum 05.11.2025

Sodíkovo-iontová baterie Naxtra od společnosti CATL má určena pro široké spektrum energetických využití. Foto: CATL

Nová sodíková baterie Naxtra od společnosti CATL dosáhla energetické hustoty 175 Wh/kg a dokáže tak zajistit více než 500 kilometrů čistě elektrického dojezdu. Tato technologie by měla vstoupit do sériové výroby už letos v prosinci tak, aby dokázala průběžně pokrývat objednávky v roce 2026.

Sodíkové články mají sice nižší energetickou hustotu než lithiové baterie, ale přinášejí řadu jiných výhod – především lepší výkon v nízkých teplotách, menší uhlíkovou stopu a vyšší bezpečnost. Právě díky těmto vlastnostem se sodíková technologie hodí zejména pro elektromobily určené do chladnějších oblastí, kde mají lithium-iontové baterie problémy s účinností.

Podle CATL by sodíkové baterie mohly pokryt až 40 % poptávky po bateriích pro osobní automobily na čínském trhu, což otevírá značný prostor pro jejich komerční nasazení. Tato čínská firma letos na jaře představila první masově vyráběné sodíkové baterie na světě – modely „Sodium New Power Battery“ pro osobní auta a „Sodium New 24V Integrated Starter Battery“ pro těžká nákladní vozidla. Obě varianty fungují v širokém rozsahu teplot od –40 °C do +70 °C, což je činí vhodnými pro extrémní klimatické podmínky.

Sodíkové baterie jsou, podle vyjádření firmy, technologicky připravené na masové využití a mohou se stát životaschopnou alternativou k současným lithium-iontovým řešením. Elektromobilita tak dostává nový směr – dostupnější, bezpečnější a ekologičtější.

Petr Dvořák
zdroj: CarNewsChina

Infotherma – 700 x 200 px

Komentáře k článku (4)

  1. O ceně nové baterie se toho moc neuvádí; píše se, že je ekonomicky výhodnější. O životnosti, případě nákladů na likvidaci, také ne. Ale je třeba být vděčný i za tento pokrok. Až budeme mít v ČR levnější elektřinu, dojde k dalšímu kvalitativnímu posunu. S novými typy baterií se roztrhává pytel. Pořád je nejvýhodnější benzinový motor atmosféra.

  2. Koupit si aktuálně elektromobil je ekonomický nesmysl – má zastaralou baterii už v době nákupu. Vynucená složitost spalováků nás stejně nažene k eletro, ale zatím se budu držet jednoduchýho agregátu na lpg a peníze co by padly na auto budu radši investovat. Neumím si představit, jak skáču půl hodiny kolem auta při nabíjení, prudí mě i zdržení při tankování lpg.

    1. Proč bych měl někde kolem BEV skákat? Nabijím doma a spím. A na cestách delších jak 400km(4-6x ročně), zastavím vždy na nákup(Lidl, Kaufland, Supercharger/McDonald’s). ,, Zdržení/nakupování” max. 20minut. NIKDY jsem nemusel čekat. Je to jen Vaše chiméra a neznalost.

Napsat komentář