Mezinárodní strojírenský veletrh se vrací na předcovidovou úroveň
07.10.2022Největší středoevropský veletrh průmyslových technologií přivedl na jedno místo 1 256 vystavujících ...
Datum 24.10.2017
Australská společnost European Metals chce dostat Českou republiku mezi největší světové hráče v těžbě lithia. Pro nás by to znamenalo vytvoření velkého množství pracovních míst nejen v samotné těžbě, ale také při následném zpracování.
„Je snaha vyjádřit zájem českého státu lithium těžit jako základ pro nové technologie. V memorandu by zároveň mělo být, že se surovina nebude zpracovávat v cizině,“ řekl Richard Pavlík, ředitel firmy Geomet, která průzkum na Cínovci provádí a od roku 2013 ji vlastní právě výše zmíněná australská společnost.
Agentura CzechInvest se snaží přilákat do země podniky, které by surovinu potenciálně využívaly. Příkladem je investice předního výrobce baterií A123 Systems do závodu na Ostravsku, kde do konce roku 2021 plánuje výrobu 1,8 milionu baterií ročně. Australané nemají také nic proti myšlence, že by stát s nimi vstoupil do společného podniku.
„Nabízejí, že by český stát do podniku kapitálově vstoupil nebo případně jinak participoval tak, aby měl zdroje informací,“ uvedl Pavlík.
V Cínovci se s těžbou počítá nejdříve v roce 2020. Studie proveditelnosti zatím propočítala 21 let provozu dolu. Během nich by se z podzemí ročně vytěžily necelé dva miliony tun rudy. Úpravárenský závod plánovaný v Dubí pod Krušnými horami by z nich ročně vyráběl 21 tisíc tun uhličitanu lithného.
Ve srovnání s tradičními bateriemi se lithium-iontové baterie nabíjejí rychleji, vydrží déle a mají vyšší energetickou hustotu. To v praxi znamená delší výdrž baterie v lehčím balení.
Podle odhadů bude Tesla k dosažení ambiciózního plánu vyrábět 500 000 elektromobilů ročně potřebovat 25 000 tun hydroxidu lithia. Samotné Spojené státy jsou ale schopny ročně vytěžit ze svého nevadského dolu Silver Peak něco přes 1 000 tun. Právě v Nevadě postavila Tesla společně s Panasonikem svou největší továrnu na baterie na světě – známou jako Gigafactory. Pro pravidelné dodávky lithia do této obří fabriky se bude muset společnost porozhlédnout i jinde.
Od začátku roku 2008 platí nové nařízení pro přepravu samostatných Li-Ion akumulátorů v letadlech do USA. Doposud bylo možné náhradní akumulátory převážet jak v zavazadlovém prostoru, tak na palubě letadel. Teď je možné přepravovat náhradní akumulátory pouze v příručních zavazadlech, která jsou uložena v kabině letadla. Podle informací amerických úřadů jsou zde akumulátory pod lepším dohledem palubního personálu, což snižuje riziko jejich vznícení. Akumulátory musí být v příručním zavazadle zabezpečeny proti náhodnému zkratování, a to pomocí originálního obalu nebo přelepením kontaktů páskou. Maximální obsah lithia v bateriích nesmí překročit 25 gramů, což odpovídá akumulátoru s přibližnou kapacitou 300 Wh. Co to pro nás znamená v praxi? Pokud budete cestovat do USA či v rámci USA, je nutné náhradní Li-Ion akumulátory vhodně zabalit (přelepit kontakty izolační páskou), orientačně sečíst jejich celkovou kapacitu (nesmí překročit 300 Wh) a vložit je do příručního zavazadla. Omezení se týká pouze náhradních akumulátorů, proto si do přístrojů vložte na cestu akumulátor s nejvyšší kapacitou.