Cíl Mars: 15 milníků, kterých SpaceX právě dosáhla
16.09.2021Společnost SpaceX, kterou Elon Musk (50) založil v roce 2002, se stala klíčovým hráčem ve vesmírných...
Datum 02.12.2023
Menší kontejnerová loď Yara Eyde, která bude jezdit na poměrně krátké trase mezi Norskem a Německem. Foto: Yara
Yara je známá i u nás jako výrobce dusíkatých hnojiv prodávající je pod značkou YaraMila. Tato společnost se rozhodla využít svého dominantního postavení ve výrobě čpavku a má zájem zahájit lodní dopravu právě s jeho využitím.
Společnost Yara International ve spolupráci se svou dceřinou společností Yara Clean Ammonia a společností North Sea Container Line uvede v roce 2026 do provozu podle svých slov první kontejnerovou loď na světě poháněnou čpavkem. Norská organizace Enova, která financuje oblast klimatu a energetiky, jim poskytla grant ve výši 40 milionů norských korun (80 milionů Kč).
“Aby se podařilo dekarbonizovat lodní dopravu, musí být nízkoemisní technologie v příštím desetiletí uvedeny do komerčního provozu. Je nezbytné, aby byli dopravci motivováni k volbě nízkouhlíkového paliva,” říká Magnus Krogh Ankarstrand, prezident společnosti Yara Clean Ammonia.
Lodní doprava je zodpovědná za 3 procenta celosvětových emisí. Yara Eyde bude ve srovnání s některými kontejnerovými loděmi relativně malá a bude jezdit na poměrně krátké trase mezi Norskem a Německem. Dva nejvzdálenější cílové body, Oslo a Hamburk, jsou od sebe vzdáleny jen asi 442 námořních mil (818 km), takže menší dojezd lodi by neměl představovat příliš velký problém.
Společnost Yara, která byla založena v roce 1905 za účelem řešení vznikajícího hladomoru v Evropě, si vybudovala jedinečné postavení jediné globální společnosti v oboru výživy plodin. Má přibližně 17 000 zaměstnanců a působí ve více než 60 zemích. V loňském roce společnost Yara vykázala tržby ve výši 22 miliard EUR (přes 500 mld. Kč).
Petr Svoboda
zdroj: tisková zpráva společnosti Yara