FIOT Konference 2019 Aneb K prediktivní údržbě vede dlouhá cesta

Datum 26.10.2019

Ve čtvrtek 17. 10. 2019 proběhla v libereckém hotelu Imperial FIOT konference – setkání manažerů zaměřené na digitalizaci v průmyslu. Účastnili se i zástupci ŠKODA AUTO a zaujali především velmi konkrétními příklady z praxe.

FIOT (FOXON Internet of Things) jsou projekty chytré údržby, které realizujeme se svými zákazníky. A právě pro ně jsme uspořádali tematickou konferenci. Condition monitoring strojů a výrobních linek stojí na sběru, vyhodnocování a vizualizaci technologických dat. „Nenabízíme žádná jednoduchá krabicová řešení. Každý projekt condition monitoringu stavíme spolu se zákazníkem a je to běh na dlouhou trať. Proto jsme hledali způsob, jak ukázat, v čem projekty spočívají a co mohou přinést,“vysvětluje Jaromír Peterka, jednatel firmy FOXON.

Kdo se na konferenci objevil?

Potkali se tu naši zákazníci, kteří se můžou pochlubit už fungujícími FIOT projekty. Několik case studies z různých provozů představili zástupci ŠKODA AUTO, mluvilo se i o condition monitoringu v BOSCH DIESEL a České zbrojovce. Celým dnem provázel Lukáš Smelík, šéfredaktor časopisu Control Engineering Česko.

V hledišti pak seděli další zákazníci FOXONu, kteří s FIOTem teprve začínají nebo o něm uvažují. „Věříme, že jim to pomůže ujasnit si, co od projektu sběru dat očekávají, a také ho obhájit,“ vysvětluje marketingová ředitelka FOXONu, Jana Vondráčková.

To nejdůležitější o FIOTu ze ŠKODA AUTO

Z největší české automobilky promluvilo na podiu hned několik zástupců, kteří mají s FIOT projekty co dočinění. IT business analytik pro Smart Maitenance ocenil, že condition monitoring na různých halách je propojen jedním softwarovým systémem, což je pro IT oddělení úleva z pohledu množství operativy i toho, že jedná s menším množstvím dodavatelů. Zmínil se i o kybernetické bezpečnosti – ta je pro výrobní firmy naprosto klíčová a do praxe lze implementovat pouze takový systém, který jí je schopen vyhovět.

Koordinátor údržby z montážní haly oceňuje, že FIOT pomáhá snižovat prostoje. Ty jsou problém všude, ale na montážní lince znamená každá minuta jeden nevyrobený vůz, který se už nikdy nedá dohnat, a proto jsou finanční úspory při predikci problémů nezanedbatelné.

Manažer lisoven předvedl živou ukázku využití 3D modelu linky, rozšířené reality a online dokumentace, kterou vidí údržbáři v tabletu, ať jsou kdekoli. Jeho kolega zase upozornil, že FIOT pomáhá nejen těm, kteří ho teď nastavují, ale je připravený i pro mladší kolegy, kteří do ŠKODA AUTO přijdou a s linkou se teprve budou učit pracovat.

FIOT je i pro menší firmy

Že podobné projekty nejsou jen pro velké společnosti jako je Škodovka, se posluchače snažil přesvědčit vedoucí údržby z České zbrojovky. Ukazoval, jak se k FIOTu propracovali postupně a že začínali jen s několika bezdrátovými senzory.

Zajímavé využití digitálního dvojčete a rozšířené reality v BOSCH DIESEL pak v zastoupení jihlavské firmy představil David Homolka, aplikační inženýr FOXONu.

Co je pro úspěšný FIOT projekt nejdůležitější?

Opakovaně zaznívala slova díků na konto FOXONu a jeho techniků: „FOXON nám opravdu hodně pomohl, a to hlavně tím, že zná nejen softwarovou platformu, ve které se dají data zpracovávat, ale zároveň i průmyslovou infrastrukturu. Rozumí různým výrobním zařízením a dokáží je smysluplně propojit. To je jejich obrovská výhoda,“ vysvětloval jeden z řečníků ze ŠKODA AUTO ve své přednášce a pak znovu během panelové diskuse.

Ta proběhla na závěr na téma Od prevence k predikci. Řečníci se shodli, že podobné projekty neznamenají, že z fabrik zmizí údržbáři. Preventivní, prediktivní, a možná v budoucnu i preskriptivní údržba jejich práci zefektivní. Condition monitoring jim ale musí práci usnadňovat, ne komplikovat, aby je to motivovalo k zavádění změn a používání inovací v každodenní praxi.

Kdy bude další ročník?

„Účelem nebylo založit každoroční konferenci, ale předat našim zákazníkům inspiraci a příklady dobré praxe. Rádi takovou akci zopakujeme, ale až ve chvíli, kdy se projekty zase posunou o nějaký kus dál, abychom opravdu měli co říct. Možná to bude za dva, tři roky, uvidíme,“ dodává marketingová ředitelka Jana Vondráčková.

O chytré údržbě FIOT se dočtete víc na našem webu, lépe si ji ale dokážete představit na základě referenčních projektů – mnohé z nich se představili právě na letošní FIOT konferenci.

EPM 700 x 200 px

Napsat komentář