Za 10 minut nabito! ČEZ rozjíždí ultrarychlé dobíjecí stanice pro elektromobily, jedna z prvních v ČR je v Litovli

Datum 19.11.2022

Foto: ČEZ

Jako na klasické benzinové pumpě! Déle se nezdrží řidiči elektromobilů čerpající energii u nových ultrarychlých stojanů ČEZ s výkony 225 nebo 300 kW, které vyrostly u dálnic D1, D5 a D35. Brzy budou k dispozici i na dalších frekventovaných místech. Mezi prvních šest lokalit s ultrarychlými dobíječkami v republice patří i Litovel, kde je dobíjecí stanice na D35 u McDonald´s v Unčovicích.

Nové ultrarychlé stanice umí do 10 minut dodat bezemisní energii pro dalších více než 200 kilometrů jízdy. Při čerpání energie tak elektromobilita postupně srovnává krok s auty na klasické pohony.

„Už teď má Česko jednu z nejrobustnějších a nejrychlejších dobíjecích sítí v Evropě. Na 100 elektromobilů u nás připadá 22 dobíjecích stanic, zatímco průměr v EU je 15. Podíl rychlých a ultrarychlých dobíjecích stanic je u nás 57 procent, oproti evropskému průměru 9 procent. Je to samozřejmě částečně dáno i stále nízkým podílem elektromobilů v Česku, to se ale změní a my se chceme posunout na další úroveň. Ultrarychlé stojany výrazně zkracující dobu strávenou doplňováním energie jsou jedním z řešení. Dalším jsou dobíjecí huby, kde řidiči nemusí tolik čekat, než se dobije předchozí elektromobil,“ říkámístopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

„Ze zákaznických dat o dobíjení vidíme, že pro ¾ zákazníků je úspora času při dobíjení ve městě nebo na dálkové cestě zásadní přidanou hodnotou i přes vyšší cenu. Postupně tak budeme na některých lokalitách nahrazovat stávající stanice novými stojany s vyšším výkonem,“ doplňuje Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.

LokalitaPočet stanicDálniceVýkon
Pumpa Průhonice4D1, 6 km180 kW
McDonald´s Loket2D1, 66 km150 kW, 300 kW
Duhová, Praha1Pražská magistrála175 kW
Benzina Šlovice1D5, 83 km, směr Rozvadov225 kW
Olympia Plzeň1D5, 76 km300 kW
McDonald´s Unčovice1D35, 253 km225 kW

„Ze zákaznických dat o dobíjení vidíme, že pro ¾ zákazníků je úspora času při dobíjení ve městě nebo na dálkové cestě zásadní přidanou hodnotou i přes vyšší cenu. Postupně tak budeme na některých lokalitách nahrazovat stávající stanice novými stojany s vyšším výkonem,“ doplňuje Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.

ČEZ provozuje po celé České republice celkem 465 veřejných dobíjecích stanic. Loni řidiči v síti načerpali více než 3,5 milionu kWh bezemisní energie, letos se očekává prolomení hranice 4 milionů kWh. Celkový instalovaný výkon sítě ČEZ dosáhne koncem letošního roku 33 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 80tisícového města. ČEZ odhaduje, že do roku 2030 zvýší celkový výkon dobíjecích stanic v síti na více než čtyřnásobek, a to zejména rozvojem vysokovýkonných hubů – lokalit, kde může díky ultrarychlým stojanům dobíjet 6 a více e-aut najednou.

Největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic se loni poprvé v historii během jednoho roku rozrostla o více než 100 nových stojanů a letos opět přidá podobnou porci. Momentálně má přes 460 stanic a může v jednu chvíli obsloužit až 930 e-aut. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky jich ČEZ postavil z vlastních prostředků. 

Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost jednotlivých stojanů. Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste podíl ultrarychlých stanic. 

Vladislav Sobol

Komentáře k článku (5)

  1. Přijde mi to jako špatný vtip, když elektřinu čerpanou do elektroaut nazývané bezemisní energií. Elektroauto potřebuje na 100 km 20kWh elektriky. A ta se aktuálně v ČR vyrobí tak, že způsobí emise 9 kg CO2. Takže zhruba totéž, co vypustí moderní benzinová oktávka na 100 km. A to nepočítám ztráty elektriky v přenosové soustavě.

  2. Zase lži. 200 km x 4 = běžný nájezd benzínového a dieselového auta.
    To znamená je že je zapotřebí 40 minut k úplnému nabití v porovnání s benzínem, diesel je na tom ještě lépe.
    Takže když porovnáme 5 minut tankování benzínu a dieselu a 40 minut elektrozkratu, ne, doba nabíjení se neblíži dobš tankování …
    Prosím přestaňte si vymýšlet a lhát.

  3. Jako základní myšlenka dobý, ale faktem zůstává skutečnost, že pokud se EU cca 0,5 mld. lidí zapojí do tohoto “zeleného šílenství”, je to při 8 mld. lidí na Zemi poměr 1 : 15 což je předem bez vyhlídky na celosvětové vítězství… Smysl by to mohlo mít ve chvíli, kdy by se tak rozhodlo všech 8 mld. lidí, jinak je to vcelku marný boj. Přijde mi, že si v EU kopeme vlastní h..b… Jdu si koupit krompáč a lopatu…

    1. Ušetřil jsem za krumpáč a lopatu, koupil jsem si fotovoltaiku a elektromobil. A můžu říct, že je to skvělé.

Napsat komentář