Vývoj sektoru budov v roce 2024 bude ve znamení úspor nákladů, času a energie
23.02.2024Podíl veškeré energie spotřebované v budovách napříč Evropskou unií aktuálně činí 40 %. Budovy ...
Datum 27.02.2023
Foto: ČEZ
Tisíce nových elektroaut na českých silnicích a více než stovka nových dobíjecích stojanů ČEZ. To jsou hlavní důvody loňského 25% růstu odběrů energie v největší české síti veřejných stanic. Mapa dobíjecích bodů rozprostřená od Mariánských Lázní po Třinec je svou hustotou srovnatelná s pokrytím standardních řetězců klasických čerpacích stanic. Rozšiřuje se investicemi Skupiny ČEZ i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF) a prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava.
V Moravskoslezském kraji ČEZ aktuálně provozuje 51 veřejných dobíjecích stanic (z toho 38 rychlodobíjecích). Kromě krajské metropole Ostravy jsou také Bohumíně, Českém Těšíně, Frýdku-Místku, Karviné, Opavě, Třinci a na dalších místech. Loni řidiči e-aut na těchto stanicích odebrali celkem 265 031 kWh ekologické energie, tj. palivo pro 7361 plně nabitých elektromobilů střední třídy nebo dost energie pro 44 e-aut na cestu kolem světa).
V roce 2021 řidiči odebrali celkem 151 775 kWh. Meziročně tak odběry na stojanech ČEZ v Moravskoslezském kraji vzrostly o více než 74 %. „Nejvíce energie řidiči načerpali u ostravských Kauflandů Výškovická, Vítkovická a Mariánské Hory a také u Kauflandu v Novém Jičíně,“ upřesnil mluvčí ČEZ Vladislav Sobol.
Stejně jako v přechozích letech byly stojany ČEZ i loni hlavním dodavatelem energie do baterií elektromobilů a tahounem rozvoje dobíjecí infrastruktury v České republice. Řidiči u nich během 265 tisíc zastavení načerpali přes 4,4 milionu kWh certifikované bezemisní elektřiny pocházející z obnovitelných zdrojů. Takové množství energie by umožnilo cestu kolem světa koloně 733 elektromobilů. Celkový instalovaný výkon všech stojanů v síti ČEZ přesáhl koncem roku 35 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující elektřinou domácnosti 80tisícového města.
„Letos cílíme znovu na více než 20procentní růst odběrů a výrazné překročení hranice načerpaných pěti milionů kWh. Mělo by se to podařit i díky zrychlení výstavby ultrarychlých stojanů, kterých zprovozníme asi čtyřicet. Tyto stanice doplněné v jednotlivých lokalitách o standardní 50kW stojany jsou zárukou, že časy samotného dobíjení i čekání na něj se významně zkrátí. Česká republika má v podílu ultrarychlých a rychlých stanic v síti před Evropou náskok a rádi bychom jej i díky zkvalitňování naší sítě pomohli udržet,“ říká ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla.
Rok | Načerpaná energie [mil. kWh] | Meziroční růst | Počet dobíjení |
2017 | 0,64 | – | 35 902 |
2018 | 0,96 | 49,8 % | 75 584 |
2019 | 1,96 | 104,2 % | 153 612 |
2020 | 2,44 | 24,5 % | 185 329 |
2021 | 3,52 | 44,3 % | 203 703 |
2022 | 4,42 | 25,7 % | 265 675 |
ČEZ chce do roku 2030 zvýšit výkon sítě více než čtyřnásobně, a to zejména díky zmíněnému rozvoji vysokovýkonných hubů, které zrychlí dobíjení i čekání na něj. Největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic může v jednu chvíli obsloužit až 1000 e-aut. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky ČEZ postavil z vlastních prostředků.
Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost stojanů. Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste podíl ultrarychlých stanic.
Vladislav Sobol