Nemohl se koukat na bruslaře, kteří neumí včas zabrzdit a vymyslel brzdu na dálkové ovládání

Datum 09.10.2019

Vznik firmy Stopskate s.r.o. před dvěma roky, přesněji 19. října 2017, byl jen dalším logickým krokem při realizaci nápadu zakladatele a spolumajitele firmy pana Jaroslava Černého z Olomouce, s nímž vám na následující straně přinášíme krátký rozhovor. Myšlenku, jak efektivně, spolehlivě a bezpečně brzdit rozjeté inline brusle, měl v hlavě už dlouho.

Když začínal s inline bruslením, tak jízdu dopředu, dozadu, překládání, a dokonce časem i piruety a jiné triky, se naučil velmi brzy. Jediným, zato velmi důležitým problémem se stalo bezpečné zpomalení a zastavení. Naučil se jak zpomalit či zastavit brusle běžnými způsoby, ale žádný z nich nebyl ani zdaleka tak efektivní a bezpečný, jak by to situace a bezpečnost při jízdě vyžadovala. Tak se rozhodl něco s tím udělat a přišel s nápadem ručně ovládané elektronické brzdy.

Zkonstruovali jste brzdy na kolečkové brusle. To byl Váš prvotní nápad, nebo odkud se ta myšlenka vlastně vzala?

Kdysi dávno jsem začal bruslit, tehdy samozřejmě na ledu. Jakmile jsem poprvé stoupnul na kolečkové brusle, tak jsem zjistil, že i když bruslit umím, tak jezdit na kolečkových bruslích je něco jiného. A brzdit na kolečkových bruslích je pak úplně něco jiného. Sám na nich umím brzdit několika způsoby, ale všiml jsem si, že spousta bruslařů s tím má obrovský problém. A tak vlastně vznikla myšlenka zkonstruovat elektronický brzdný systém na dálkové ovládání pro kolečkové brusle.

Kdy jste začal Vy osobně bruslit na kolečkových bruslích?

Začal jsem zhruba ve 40 letech. To jsem bydlel ještě ve Šternberku a zrovna v té době vznikla cyklostezka vedoucí do Olomouce. A to byl pro mně takový impulz si pořídit kolečkové brusle a začít bruslit.

Měli jste zmapovaný trh, jestli už někdo něco podobného ve světě nedělá?

To by se obecně už vědělo, určitě by byly nějaké podobné produkty někde v prodeji. Zcela jistě by vám je nabídli tam, kde kolečkové brusle prodávají. Jediná brzda, kterou výrobci dodávají k bruslím, je patní „špalek“. Za celou dobu, co existují kolečkové brusle, nikdo nic lepšího nevymyslel. Systém brzdění se vůbec nezměnil. Nikdo zatím nevymyslel plnohodnotnou komfortní funkční brzdu. Na kole jezdíte podobnou rychlostí a přesto na něm aktivní brzdy jsou, tak proč nejsou na bruslích? Je několik způsobů jak brzdit, ale ani jeden způsob není dostatečně komfortní a úplně efektivní.

Co máte v plánu v nejbližší době?

V této chvíli se už jedná o funkční prototyp, a jeho vývoj aktuálně dokončujeme tak, aby náš produkt byl připraven na lednový veletrh CES v Las Vegas. Následně se pokusíme náš produkt v Americe prosadit přes platformu Kickstarter. Náš předpoklad je, že na Kickstarteru vzbudíme zájem o koupi mezi pětisty až tisíci zájemci.

Máte představu o konečných cenách pro zákazníka?

Uvažujeme o základní ceně 3 500 Kč, cena ve verzi Strong, která je určena pro těžší jezdce, bude o necelou tisícovku vyšší. Ta bude ideální pro jezdce nad 90 kg. Bude tam náročnější servo i dražší elektronika.

Kde budete vyrábět?

Z počátku budeme vyrábět u mého společníka ve firmě Kovot Invest s.r.o. poblíž Olomouce.

Takže Made in Czech Republic?

Některé komponenty jsou zahraniční, ale většina se vyrábí tady v Česku. Celková kompletace výsledného výrobku bude u nás. Dokonce na plošné spoje vyráběné u nás jsme dostali lepší ceny než na čínské, o kvalitě ani nemluvě. Lithium iontové baterie jsou zahraniční, takové se u nás zatím nevyrábějí. Náš výrobek ponese hrdě „Made in Czech Republic”.
A když už jsme u těch baterií, jak dlouho vydrží?
Záleží na stylu jízdy, zpravidla 2 až 4 hodiny. Ovladač a oba brzdicí sety se nabíjejí pomocí micro USB portu. Uplné nabití trvá asi hodinu.


Jak to vlastně funguje?

Ovladač má mačkací regulátor, kterým regulujete intenzitu brzdění. Je to velice intuitivní. Rychle si na to zvyknete, je to něco jako spojka v autě. Má to i jednu vychytávku – takzvané HOLD tlačítko. Je to aretace těchto brzd, což vám může pomoci při nazouvání nebo vyzouvání kolečkových bruslí, nebo když v bruslích jdete po schodech. Brusle vám prostě nepodjede.

Brzda vypadá velice kompaktně, jak by na tu brusli přímo patřila. Jak dlouho jste na tom pracovali?

Vývoj trvá už přes tři roky. Firmu jsme založili asi rok po zahájení vývoje, přesně to bylo 19. října 2017.
Kromě brzdy z pryže jsme vyvinuli i kolečka ze speciálního polyuretanu, a tato kombinace funguje úplně dokonale. Takže ideální bude, aby si od nás zákazníci kupovali kromě brzd i kolečka (smích).

Jak je to s patentem? Máte jej registrovaný?

Máme český patent a budeme jej rozšiřovat do světa. Máme už vybrané destinace, samozřejmě včetně USA, kde je slibný trh.

V této chvíli je to jediná náplň firmy Stopskate?

Ano. Lidé se mohou dozvědět více na naší stránce www.stopskate.com.
Vypadá to na skvělý nápad. Přeji Vám hodně úspěchů v podnikání.
Stego 700 x 200 px

Komentáře k článku (1)

  1. Prima nápad. Hledám právě něco alespoň pro aretaci koleček nebo takový nazouvák k přechodu po drsném terénu nebo pro vchod do míst jinak označených jako zákaz vstupu na bruslích. Prostě takové jako přiléhavé gumové holínky. Mnohým by to stačilo a k zastavení by jim stačil klasický špalík. Cena by pak samozřejmě mohla být 20x menší. Dále pro starší začátečníky by bylo dobré vymyslet takovou kozu na kolečkách s brzdou, o kterou by se dalo opřít. Malé děti na ledě začínají někde tak, že tlačí před sebou kozu z poplastovaných trubek, o kterou se opírají.

Napsat komentář