Češi chtějí chytrou domácnost kvůli úsporám

Datum 07.05.2020

Mírně nadpoloviční většina obyvatel Česka (56 %) zatím o investici do tzv. chytré domácnosti neuvažuje. Hlavním důvodem je nedostatek financí. Pro 44 % domácností, které naopak takovou investici zvažují, jsou hlavní motivací úspory energie.

Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu veřejného mínění (reprezentativní vzorek 1100 respondentů), který v únoru realizovala v rámci své působnosti v oblasti digitální transformace společnost ABB spolu s výzkumnou agenturou Ipsos. Průzkum má návaznost na lednové zpřísnění požadavků na energetickou náročnost budov (evropská směrnice EPBD II). Tyto požadavky řeší inteligentní elektroinstalace chytré domácnosti.

Chytrá řešení (automatické, resp. naprogramovatelné ovládání osvětlení, rolet, oken, topení, dodávky elektřiny či zabezpečení), do kterých chtějí domácnosti investovat, jsou hned po úsporách (73 %), motivována zájmem o pohodlí (69 %) a o větší bezpečnost (60 %).

„Svěřením své domácnosti softwaru, například přes aplikaci v mobilu, pochopitelně neseme rizika spojená s digitální bezpečností,“ vysvětluje Vladimir Janypka, ředitel ABB Elektrotechnika, zodpovědný za oblast chytrých domácností, proč jak zájemci, tak odpůrci chytrých domácností na tento aspekt také poukazují.

„Na druhou stranu, a vidíme to třeba v automobilovém odvětví, elektronizace řízení, včetně zabezpečení aut přináší lidem stále větší bezpečnost. Stejně tak je tomu s bydlením. Lidé investice do nových prvků domácnosti proto činí i s očekáváním vyšší bezpečnosti,“ vysvětluje Vladimír Janypka z ABB.

Většina z respondentů, kteří chytrou domácnost chtějí, preferuje jedno komplexní řešení, například jeden ovladač pro všechny prvky (60 %). Z jednotlivých prvků je největší zájem o řešení v oblasti topení (72 %), osvětlení (68 %) a zabezpečení (60 %).

„Investici do chytré domácnosti zvažují častěji mladí lidé do 35 let a také muži, konkrétně každý druhý muž. Muži také častěji vnímají chytrou domácnost jako efektivní řešení pro úsporu energií,“ dodává k výsledkům výzkumu Jan Polák, Account Director Ipsos.

O výzkumu:
Výzkum byl realizován v únoru 2020 na reprezentativním vzorku internetové populace ČR ve věku 18-65 let. Celkem se ho zúčastnilo 1100 respondentů. Výzkum byl realizován pomocí Ipsos online panelu Populace.cz.
Ipsos je výzkumnou technologickou a konzultační společností. Spolupracuje s pobočkami sítě Ipsos v 90 zemích. Z Prahy řídí projekty po celém světě, sídlí zde Ipsos Mystery Shopping Global Support Centre a vedení Ipsos Central Europe Cluster (ČR, SR, Maďarsko, Rakousko). Ipsos disponuje moderním technickým zázemím pro sběr a zpracování dat a využívá know-how divizí specializovaných na výzkumy značky a komunikace, mapování trhu a segmentaci, zákaznickou zkušenost a kvalitativní výzkum. Ipsos je členem organizací ESOMAR, MSPA, SIMAR a řídí se jejich etickými principy a metodickými pravidly. Dlouhodobě se věnuje tématům CSR a udržitelného rozvoje. Více na www.ipsos.cz.
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) je technologický lídr stojící v čele digitální transformace průmyslových odvětví. Základ jeho činnosti tvoří vedle více než 130leté tradice inovací čtyři obchodní jednotky s vedoucím postavením na světových trzích a s výraznou orientací na zákazníka (Elektrotechnika, Průmyslová automatizace, Pohony, Robotika a automatizace), které využívají společnou digitální platformu ABB Ability™. Stávající jednotka Energetika se v roce 2020 spojí se společností Hitachi. ABB působí ve více než 100 státech světa a má přibližně 144 000 zaměstnanců. www.abb.com
Výstava Volty 700 x 200 px

Napsat komentář