Cenu CSG Industrie v rámci 22. ročníku České hlavy získal antikolizní systém zvyšující bezpečnost tramvajového provozu
27.11.2023Globální průmyslově-technologická skupina Czechoslovak Group je od letošního roku generálním partner...
Datum 31.01.2023
Foto: Del
Nová generace nabíjecích stanic pro elektromobily od žďárské inženýrské společnosti DEL má ambicí obsloužit široké spektrum zákazníků. Hlavní výhodou je modularita a přidané funkce, jako je například obsloužení dvou vozů najednou.
Rychlonabíječka Vector DC75 nabízí rychlé nabíjení stejnosměrným proudem a v rychlém režimu umí obsloužit i dva vozy. Střídavá nabíjecí stanice DEL Tower může zase s jednou přípojkou a z jednoho místa nabíjet až čtyři vozy najednou. Výhodou obou nabíječek je i „chytré“ nabíjení s funkcí Plug & Charge. Ta umožňuje plánovat nabíjení dle aktuálních kapacit sítě a potřeb akumulátoru.
Elektromobilita je cesta budoucnosti. Česká republika je však zatím pozadu s podpora je oproti ekonomicky silnějším státům nízká. Vše by se však mělo brzy zlomit, a to zejména s cenovou dostupností a dojezdem elektromobilů. Pro mnoho lidí a firem se tak stane jasnou volbou zejména pro nízké provozní náklady.
„To je jeden z důvodů, proč jsme se v DEL rozhodli vyvíjet vlastní nabíjecí stanice,“ vysvětluje Jiří Kabelka, výkonný ředitel společnosti. „Má to svou logiku. „Elektro“ je jedním z pilířů našeho podnikání už 25 let. Nejsme žádný start-up, jsou za námi zkušenosti a výsledky. V roce 2016 navíc do skupiny DEL přibyla společnost NES Nová Dubnica, která se specializuje právě na výkonovou elektroniku. Odtud už byl jenom krok k vývoji vlastních nabíjecích stanic. Letos na podzim jsme tak mohli představit již druhou generaci našich nabíječek,“ dodává Jiří Kabelka.
S know-how v technologii AC a DC dobíjení a díky dynamického řízení příkonu má společnost vše potřebné pro vytváření rozsáhlých dobíjecích klastrů. Ty mohou být složeny z desítek až stovek nabíjecích bodů, vybavených buď technologií AC či DC dobíjení. Díky dynamickému řízení nabíjení umí zákazníkovi ušetřit velké peníze, nepotřebuje totiž vyšší tarif a silnější jistič.
„Modularita nám umožňuje vytvořit pro zákazníka řešení na míru. Vedle samostatných nabíjecích bodů umožňují oba typy stanic vytvářet nabíjecí klastry s mnoha přípojnými body. To ocení zejména developeři, kteří musí již dnes ve svých projektech myslet na budoucí parkování elektromobilů,“ popisuje výhody nové generace nabíječek manažer elektromobility Václav Dvořák. DEL má podle něj řešení pro každou situaci. „Pokud chcete nabíjet rychle, zvolíte Vector DC75 a pokud chcete nabíjet rychle více aut, zvolíte jeho variantu s dvěma konektory a funkcí Dual. Nabít 80 % kapacity baterie vozu jste pak schopen již za 20 až 30 minut. Pokud Vám však firemní fleet stojí přes noc na parkovišti, pak je ideálním řešením DEL Tower. Ten může nabídnout variantu dobíjení až čtyř vozů naráz z jednoho místa. Umíme tak připravit ideální řešení nabíječek pro firemní vozový park, pro hotel, sídliště, do parkovacího domu, bytového komplexu nebo třeba rychlonabíjecí řešení pro čerpací stanice,“ vysvětluje Václav Dvořák.
Podle Jiřího Kabelky je nutné zajistit snadnou dostupnost nabíjení nejen podél silničních tahů, ale i v běžné městské zástavbě. „I proto jsou naše stanice primárně konstruovány do veřejného prostoru. Dokážou odolat jak drsnějším klimatickým podmínkám, tak vandalům. Samozřejmostí je pak možnost výbavy různými typy platebních systémů, Wi-Fi či nabídkou individuálního designu dle přání zákazníka,“ připomíná Jiří Kabelka s tím, že dosavadní poptávka ukazuje zájem jak od firem, měst, či developerů, ale i od hotelů, penzionů či sportovišť.
DEL Tower a Vector DC75 nabízí nejen modularitu, ale rovněž systém pokročilého nabíjení. „Druhá generace našich nabíjecích stanic využívá protokol ISO 15118 a posunuje naše řešení k chytré mobilitě. Protokol podporuje mimo jiné funkci „Plug & Charge“, s níž se nabíjení elektrovozů stává komfortním. Pořizovat si v tuto chvíli nabíjecí stanici bez této funkce, znamená do budoucna zásadně omezit její uživatele,“ říká Václav Dvořák a dodává: „Naší snahou není dělat větší a dražší „zásuvky“. Jde nám o to dát nabíječkám přidanou hodnotu, která přesvědčí i váhající, že elektromobilita má smysl. Od „hloupých“ nabíječek s komplikovanou autorizací a omezenými funkcemi řízení, se posouváme k nabíjení, které díky pokročilému komunikačnímu protokolu umožní celou řadu přidaných funkcí.“
Stanice budou tedy nově schopny vyhodnotit potřebu dobití akumulátoru podle jeho aktuálního stavu a potřebného dojezdu. Pokud tuto funkci podporuje i samotný elektromobil, nabíječka vybere sama vhodný tarif v závislosti na čase, kdy potřebujete mít auto nabité.
„Představte si například situaci, kdy přijedete k veřejné nabíjecí stanici kteréhokoliv operátora a pouhým připojením k zásuvce budete automaticky autorizováni k nabíjení či k platbě. Nabíjení může být navíc řízeno distribuční sítí a plánováno na základě různých tarifů a aktuální potřeby akumulátoru. Pokud totiž auto odstavujete na noc, nemusí být nabité hned. Nabíjí se, až bude energie levná a bude jí dostatek. Komunikace mezi nabíječkou a distribuční sítí nás navíc vyvaruje přetížení sítě a černých scénářů v podobě „black-outu“, před kterým varují někteří skeptici,“ představuje budoucnost nabíjení Václav Dvořák.
Jedním z hlavních impulsů pro rozvoj elektromobility je jistě fakt, že elektromobil nezatěžuje životní prostředí přímo tam, kde jezdí. Další šancí, jak být v této oblasti „zelenější“ je propojování obnovitelných zdrojů energie s nabíjecí infrastrukturou.
„Pokročilá regulace je cesta, jak jít naproti využitelnosti obnovitelných zdrojů energie, jejichž dodávky jsou nestabilní (FVE, vítr). Princip je jednoduchý. Jde o to, připojit co nejvíce elektromobilů k síti přes nabíjecí infrastrukturu a nabíjet je ve chvíli, kdy je energie k dispozici. To všechno jsou věci, které dávají elektromobilitě nový smysl. A to je také cesta, kterou jdeme v DELu,“ dodává s úsměvem výkonný ředitel Jiří Kabelka.