Superrychlá baterie pro elektromobily se nabíjí rychlostí 400 km za 10 minut

Datum 20.08.2023

Nová superrychlonabíjecí 4C baterie Shenxing. Foto: CATL

Čínská společnost představila první superrychlou baterii LFP se 4C nabíjením. Baterie se jmenuje Shenxing. S celkovým dojezdem přes 700 km je navržena i pro výjimečný výkon ve velmi chladných podmínkách, které běžným bateriím příliš nesvědčí.

Společnost CATL je největším světovým výrobcem baterií pro elektromobily, který prodává kompletní bateriové sady, články a technologie řadě světových výrobců, včetně BMW, Daimleru, Hondy, Tesly, Volkswagenu a mnoha dalších, a samozřejmě také většině největších čínských automobilek, které mají ambici zaujmout náročné trhy jak v Evropě, tak i v Americe.

Letos se jedná už o druhou průlomovou baterii, kterou společnost uvedla na trh; tou první byla sériově vyráběná “kondenzovaná baterie” určená pro svět elektrického letectví, která v přepočtu na hmotnost pojme dvakrát více energie než baterie Tesla Model Y s pozoruhodnou hodnotou 500 Wh/kg. A to nemluvíme o monstrózní baterii “Qilin” s kapacitou 140 kWh, kterou CATL loni dodala pro speciální edici automobilového modelu Zeekr 001, který se tak stal prvním sériovým elektromobilem s dojezdem přes tisíc kilometrů.

Samotná velikost a kapacita je jedním ze způsobů, jak zmírnit obavy z dojezdu. Další obavy, které potenciální majitelé elektromobilů mají, je délka nabíjení. Nová baterie Shenxing slibuje, že se bude nabíjet tak rychle, že vybitá baterie nebude pro řidiče více znepokojující než blikající kontrolka paliva.
Aby bylo možné bezpečně čerpat elektřinu touto obrovskou rychlostí 4C, navrhla společnost CATL “plně nanokrystalizovaný materiál lithium-železo-fosfátové katody, který vytváří superelektronickou síť, jež usnadňuje získávání iontů lithia a rychlou odezvu na nabíjecí signály.”

Na grafitových elektrodách byla nasazena technologie “rychlého iontového prstence”, která zkracuje cestovní vzdálenosti pro ionty lithia při jejich cestě k aktivním povrchům a od nich. A nové složení “supravodivého elektrolytu” snižuje viskozitu, což napomáhá rychlejšímu pohybu náboje iontů.

CATL uvádí, že baterie se nabije z 0-80 % za 10 minut, což umožní dojezd až 400 km během jediného velmi rychlého použití rychlonabíječky. To platí při běžných teplotách; když se sníží teplota pod bod mrazu na -10 °C, nabití na 80 % pomocí vestavěného ohřevu baterie zabere 30 minut. Společnost uvádí, že nízké teploty neovlivní schopnost baterie dodat v případě potřeby plný výkon.

Je zvláštní, že společnost zatím neposkytla další důležité informace, jako je měrná energie podle hmotnosti nebo celková kapacita akumulátoru – ačkoli pro dosažení působivého dojezdu 700 km by se měla pohybovat někde kolem 100 kWh, v závislosti na celkové účinnosti vozu a akumulátoru.
Společnost CATL uvádí, že očekává, že baterie Shenxing se začne sériově vyrábět do konce roku 2023, ale zatím neuvedla, ve kterých elektromobilech OEM se pravděpodobně objeví jako první.

Petr Svoboda
zdroj: CATL

Výstava Volty 700 x 200 px

Napsat komentář