Prototyp jaderné baterie má desetkrát vyšší výkon
14.05.2022Ruští vědci z Moskevského fyzikálního a technologického institutu (MIPT), Technologického institutu ...
Datum 03.12.2019
Chytrá nabíječka Voltcraft IPC-8 nabízí celou řadu užitečných funkcí, které ocení hlavně ti uživatelé, kteří často využívají větší množství nabíjecích baterií. Nabízí nejen obvyklé nabíjení, ale také možnost testování a obnovení kapacity starších „unavených“ akumulátorů. Zařízení se přitom díky velkému a přehlednému displeji dobře ovládá.
Nabíječka Voltcraft IPC-8 na první pohled zaujme robustním provedením. I přesto, že pojme až osm standardních akumulátorů (AA, AAA) a má velký displej, jde o poměrně malé zařízení s kovovým tělem a zaoblenými hranami. Nabíječku je proto možné dobře přenášet z místa na místo a díky vstupnímu konektoru micro USB používat všude tam, kde je takové rozhraní k dispozici. To mohou ocenit třeba modeláři, kteří si ji mohou kamkoli vozit s sebou a jako zdroj napájecího proudu využívat třeba adaptér v autě nebo powerbanku.V nabíječce můžete nabíjet (nebo vybíjet, testovat, či aktivovat, ale o tom dále) jeden až osm akumulátorů dvou nejpoužívanějších velikostí, zařízení přitom podporuje jak běžné NiMH, Li-Ion nebo NiCd baterie, tak i exotičtější druhy, jako jsou LiFePO články. Co je ale důležité, nabíječka může současně pracovat nejen s oběma velikostmi, ale také s více technologiemi akumulátorů. Prostě můžete současně nabíjet třeba NiMH i Li-Ion baterie, přičemž nabíječka automaticky rozpozná vložený typ a sama určí nabíjecí napětí. Pokud by se ale automatická detekce z nějakého důvodu nepovedla, můžete si tyto charakteristiky nastavit v menu sami. O průběhu nabíjení informuje displej
Na podsvíceném displeji vidíte základní přehled o připojených akumulátorech, režim práce nabíječky a stav nabíjení. Ke každému slotu jsou pak zobrazeny také mimo jiné podrobnější informace o typu akumulátoru, jeho kapacitě a stavu nabití. Na displeji vidíte také nabíjecí křivku, informace o aktuálním nabíjecím proudu a napětí. Mezi zobrazením informací o nabíjecích slotech můžete listovat pomocí dotykových tlačítek.
Nabíječka nabízí několik režimů práce. Kromě klasického nabíjení můžete akumulátory také vybíjet, analyzovat a rovněž i aktivovat. Aktivace spočívá v řízeném postupném vybití a následném nabití akumulátoru na plnou kapacitu. Aktivaci využijete při „oživování“ delší dobu nepoužívaných akumulátorů typu NiCd, NiMH a Eneloop. Mělo by přitom dojít k eliminaci paměťového efektu, kterým zejména NiCd akumulátory při nesprávném používání trpí. Počítejte ale s tím, že aktivace akumulátorů trvá delší dobu – okolo 20 hodin.
Režim práce nabíječky se nastavuje v hlavním menu, které je přístupné po delším stisku prostředního dotykového tlačítka. Režim se ale nastavuje pro všechny sloty najednou, a nelze tedy některé akumulátory třeba nabíjet a jiné současně aktivovat.
Na displeji jsou různé režimy práce zobrazeny odlišnou barvou, takže vždy přesně vidíte, co se s akumulátorem děje, případně zda je už vše hotovo. O práci vás rovněž informuje LED dioda nad každým slotem.
K napájecímu zdroji se nabíječka připojuje pomocí standardního USB konektoru, pracuje se vstupním napětím 5 W a maximálním výkonem 18 W. Při připojení k běžné USB zásuvce v prodlužovačce PowerCube nabíječka ukazovala hodnoty 5 V / 10 W.
Pro nabíjení je potřeba připojit adekvátně výkonný zdroj s USB konektorem. Použití USB konektoru je výhodné z hlediska univerzálnosti, protože nabíječku můžete připojit k téměř libovolnému napájecímu zdroji pro mobilní telefony či tablety, k powerbankám nebo právě do auta. Možná by se ale hodil některý z dalších napájecích konektorů (třeba běžný konektor 5,5 mm / 2,1 mm). Rozhraní USB mi přijde pro běžné dílenské zacházení málo robustní.