Nová hybridní baterie elektromobilu se prý dobije za pouhých 72 sekund

Datum 26.11.2022

Ilustrační foto: Unsplash

Nová technologie baterií vyvinutá švýcarským startupem Morand by mohla umožnit nabíjení baterií elektromobilů (EV) za kratší dobu, než je doba potřebná k natankování vozidla se spalovacím motorem (ICE) na čerpací stanici. Nová technologie, která dokáže nabít elektromobil za pouhých 72 sekund, je hybridní systém využívající technologie tradičních baterií a ultrakapacitorů, o kterých jsme se zmiňovali už dříve.

Podle údajů Amerického ropného institutu (American Petroleum Institute) trvá majiteli vozidla s klasickým spalovacím motorem průměrně dvě minuty, než natankuje palivo. Nový systém elektrických hybridních baterií nazvaný eTechnology tuto dobu zkracuje téměř o polovinu, čímž by mohl zaniknout velký argument proti používání elektromobilů.

Další výhodou eTechnology je podle firmy Morand skutečnost, že může nabídnout také mnohem delší životnost než lithium-iontové baterie tradičně používané v elektromobilech. Společnost Morand založil bývalý jezdec F1 a manažer týmu Benoît Morand, který hrál klíčovou roli při vývoji vozu Hope Racing Oreco 01 Hybrid, vůbec prvního hybridního prototypu, který před více než deseti lety startoval v závodě 24 hodin Le Mans. Cílem společnosti je využít energetické technologie vyvinuté pro automobilové závody pro každodenní řešení, která mohou pomoci při přechodu na novou energetiku.

Startup uvádí, že během testování dokázal prototyp s řešením eTechnology dobít na 80 % za pouhých 72 sekund, na 98 % za 120 sekund a na 100 % za 2,5 minuty při výkonu až 900 A/360 kW. Společnost rovněž uvádí, že Geo Technology provedla nezávislé testování.

I když se tyto časy zřejmě nebudou týkat větších bateriových sad s kapacitou 100 kWh a více, které se používají v elektromobilech se zatím nejdelším dojezdem, podle Moranda se dobře hodí pro malé městské vozy, jako je například Citroën Ami, který má 5,5kWh bateriovou sadu. Tato technologie by mohla být užitečná také pro drony a elektrokola, která vyžadují rychlou obrátku umožněnou rychlým nabíjením.

Morand uvádí, že svůj prototyp eTechnology otestoval ve více než 50 000 cyklech, a tvrdí, že tato technologie má potenciál udržet energii v mnohem větším počtu nabíjecích a vybíjecích cyklů než tradiční lithium-iontové baterie. Společnost rovněž tvrdí, že technologie účinně funguje i při extrémních teplotách, což u běžných baterií pro elektromobily není obvyklé.

Firma spolupracuje s partnerem na uvedení své technologie na trh. Pro začátek bude pravděpodobně dražší než technologie lithium-iontových baterií, ačkoli Morand usiluje o rozšíření výroby, aby snížil náklady na svou potenciálně převratnou hybridní technologii.

Milan Matějíček
zdroj: Batteries News

Eaton 700 x 200 px

Komentáře k článku (1)

  1. Bože, vážně všichni skočí úplně na všechno? Superkapacitory mají podstatně menší hustotu uložené energie než li-ion články. Takže baterie z nich složená třeba z 50%, by byla 5-20x větší. Jsou velmi drahé, takže baterie by byla mnohonásobně dražší. A za další vybíjecí charakteristika kondenzátoru na rozdíl od li-ion článku je lineární, takže pro plné využití uložené energie potřebujete měnič, při naznačeném (paralelním) spojení superkapacitor/li-ion pak využije jen její malou část. A v neposlední řadě pro nabíjení skutečné baterie s kapacitou 100kWh za tak krátký čas by byla potřeba přípojka přímo z Temelína nebo nabíječka s vlastní baterií odpovídají kapacity, což celé řešení ještě více “zvýhodňuje”…

Napsat komentář