Prototyp jaderné baterie má desetkrát vyšší výkon
14.05.2022Ruští vědci z Moskevského fyzikálního a technologického institutu (MIPT), Technologického institutu ...
Datum 24.10.2021
Foto: Etsy
Ve světě elektromobilů probíhá revoluce. Významné pokroky v chemii a konstrukčním inženýrství brzy pomohou elektromobilům rychleji se vyvíjet a získávat si stále větší podíl na trhu. Hlavní dějství stále probíhá pod taktovkou jedné společnosti. A tou je Tesla a její nová generace baterií 4680.
Co tedy můžeme od těchto nových baterií očekávat? V čem se budou lišit? A je to skutečně poslední hřebíček do rakve pro spalovací motory?
Nejprve se podívejme, proč je tento nový typ baterie vůbec potřeba. Šéf společnosti Tesla Elon Musk je velkým zastáncem toho, čemu obchodníci říkají “vertikální integrace”. Společnosti, jako je Tesla, se snaží co nejvíce věcí – od ozubených kol až po volanty – vyrábět ve vlastní režii a nespoléhat se na externí dodavatele.
V současné době se Elon Musk spoléhá na japonského elektronického giganta Panasonic, který pro Teslu vyrábí důležité lithium-iontové akumulátory. Musk společnost Panasonic ostře kritizoval za, podle něj, pomalé výrobní tempo, které během zavádění Modelu 3 v roce 2018 označil za “výrobní peklo”.
Generální ředitel společnosti Panasonic Kazuhiro Tsuga otevřeně přiznává, že pokud bude Tesla pokračovat v takovéto expanzi, baterie jeho firmy pravděpodobně “dojdou”. Musk tedy ve jménu vertikální integrace prosazuje výrobu baterií Tesla ve vlastní režii.
Je přesvědčen, že díky svému týmu, v němž je i významný průkopník lithium-iontové technologie Jeff Dahn, může Tesla vyrábět baterie, které dojedou dál, vydrží déle a budou levnější. Pokud se jim to podaří, překonají mnoho překážek, které brání všeobecnému přijetí elektromobilů.
Tím největším je současné strašidlo takzvaného “dojezdového strachu”, který odrazuje potenciální zákazníky ze zcela legitimního důvodu, že se bojí, že jim dojde elektřina daleko od nabíječky. Dalším problémem je cenová dostupnost.
“Musíme vyrábět cenově dostupnější auta,” říká Musk otevřeně. “Jedna z věcí, která mě trápí nejvíce je, že nemáme skutečně cenově dostupné auto, a to je něco, co plánujeme vyrábět v budoucnu. K tomu,” dodává, “potřebujeme levnější baterie.”
Jak toho Tesla dosáhne? Snížením nákladů na kWh u své nové generace automobilových baterií na polovinu, jak prohlásil vloni na podzim na Battery Day. Musk představil ambiciózní plán stlačit cenu výroby baterií na polovinu oproti současným cenám, které dosahují výše 100 USD / kWh.
Změna bude jak v použitých materiálech tak i v technologii celé výroby baterií. Například kobalt je prozatím preferovaným materiálem u všech výrobců Li-ion baterií, ale jeho nevýhody jsou značné. Těžba kobaltu ničí životní prostředí a je toxická pro zdraví lidí, kteří pracují v nevalných bezpečnostních podmínkách. V některých afrických dolech tuto těžkou a životu nebezpečnou práci zastávají ještě děti.
Společnost Tesla se proto snaží diverzifikovat materiál ve svých katodách a používat směs železa, lithia a niklu získávaného z regulovaných zdrojů v USA. Už tento samotný proces těžby vedl k vlastním průlomovým objevům, v neposlední řadě k novému postupu, který byl vyvinut pro nový způsob získávání lithia. Tesla se navíc domnívá, že jen v půdě státu Nevada, kde firma velmi investuje, je dostatek lithia pro všechna elektrická vozidla na Zemi, která by měla v budoucnu nahradit automobily se spalovacími motory.
Dále jde o samotnou výrobu. Současný “mokrý” proces výroby, který společnost Panasonic a další firmy používají k výrobě článků, je složitý, časově náročný a zabírá rozsáhlou plochu továrny. Nová převratná “suchá” metoda je sice stále ve vývoji – i Musk připouští, že nebude letos hotová k plnému náběhu – nicméně bude daleko efektivnější.
Díky největšímu továrnímu odlévacímu stroji na světě a vlastní patentované slitině bude Tesla integrovat svou novou baterii do samotného podvozku vozu. Podle Muskových slov nebude bezpečnost ohrožena, protože strukturální baterie “poskytuje lepší torzní tuhost a lepší moment setrvačnosti”.
“To,” říká Musk, “je zásadní průlom”.
Zásadním vylepšením baterie 4680 pro konečného zákazníka má být také její reálná životnost. Zatímco například u Modelu 3 je to pod 800 tisíc kilometrů, tak v případě této nové revoluční baterie to bude přes 3 miliony kilometrů.
Během prvních 3 let testování se podle Jeffa Dahna zjistilo, že nové baterie Tesly nemají problém vydržet přes 10 000 nabíjecích cyklů, čemuž odpovídá tak obrovský nájezd, který by v mnoha případech výrazně překročil životnost jakéhokoliv automobilu.
Na první svezení elektromobilem této slavné značky vybavené těmito novými bateriemi si budeme muset počkat až někdy v průběhu příštího roku.
René Pajurek
Spousta převzatých plků, bez Panasonicu Tesla žádný nový článek nevymyslí a rozměr 46800 není nic revolučního, stejně jako není nic revolučního na článcích 20700. Jde jen o optimalizaci staré technologie a vylepšení využití prostoru baterie , které je u větších článků pochopitelně lepší. Ale měrná kapacita na úrovni článku je s bídou o 10% lepší než u NCR18650B z Tesly-S