Vícekloubové mechanismy pro automotive se samokalibrujícími kluznými pouzdry

Datum 14.08.2023

Nově vyvinutý materiál iglidur F300 se vyznačuje vysokou odolností proti opotřebení, speciálně pro bezvůlové komponenty v automobilech. Zdroj: igus/HENNLICH

Cenově výhodná výroba vícekloubových mechanismů bez vůlí pro pohyb spoilerů, kapot a závěsů není v praxi příliš snadná. Často pouze vysekávané otvory bez další kalibrace průměru v řídicích ramenech v kombinaci s nýty vyžadují nákladnou rekalibraci použitých ložisek. S technicky lepším a levnějším řešením přichází firma igus, kterou v Česku výhradně zastupuje společnost HENNLICH. Jde o kluzná pouzdra z tribologicky optimalizovaných plastů z nového elektricky vodivého materiálu iglidur F300. V procesu KTL se kluzné pouzdro rekalibruje samo a také zabraňuje korozi.

Jemný vánek, sluneční svit a klikatá osamělá silnice. Tak si mnoho z nás představuje pohodovou jízdu v kabrioletu. Ale v silném větru, dešti nebo v městském provozu je řidič rád, že může střechu rychle zavřít. K tomu jsou mimo jiné zapotřebí vícekloubové mechanismy s minimálními vůlemi. Problém s těmito komponenty spočívá v jejich výrobě. V praxi jsou otvory v závěsech jen vysekávané. Tyto otvory jsou většinou bez kalibrace a navíc jsou zde nýty a kluzná pouzdra, která mají v celém systému pracovat bez vůle, aby nedocházelo k hluku a drnčení. 

Nový materiál iglidur F300 s vysokou odolností proti opotřebení vhodné pro KTL.

„Dosud se standardně v těchto případech používala kovová kluzná pouzdra, která se však musí nákladně překalibrovat. Nyní je možné použít plastová kluzná pouzdra, například z nového materiálu iglidur F300. Obecná nevýhoda plastových kluzných pouzder – při vysokých teplotách měknou – se v tomto případě stává naší výhodou,” vysvětluje Tomáš Vlk, produktový manažer pro kluzná pouzdra igus ve společnosti HENNLICH. 

Samokalibrace při vysokých teplotách

Kluzné pouzdro z materiálu iglidur F300 je namontováno v ložiskové poloze s předpětím. Nový materiál iglidur F300 je vyvinutý jako elektricky vodivý, aby od sebe neizoloval jednotlivé části mechanismu. Vodivost je navržena tak, aby byla dostatečná pro dobrý výsledek lakování. Ve srovnání s kovovými kluznými pouzdry jsou však kluzná pouzdra igus spíše izolační, takže při obvyklých zkouškách solnou mlhou a klimatickými změnami OEM nedochází k výrazné korozi. To je důležité zejména pro aerodynamické mechanismy, jako jsou pohyblivé spoilery a nastavitelné difuzory. Kromě toho je materiál mimořádně odolný proti opotřebení a odolává speciálním tepelným podmínkám při následném vypalování. V procesu sušení při teplotě 180 až 220 stupňů se kluzné pouzdro samo rekalibruje (u materiálu dochází k tzv. relaxaci). Zákazník tak získá kluzné pouzdro s hladkým chodem a minimální vůlí, a to i přes vysekávané otvory a nýtování. 

Martin Jonáš

Stego 700 x 200 px

Napsat komentář