Automobilový trh nepouští nohu z pedálu. Elektromobily poráží naftu na plné čáře, zvedá se i Česko

Datum 22.10.2023

Foto: Freepik

Ani v osmém měsíci se nezastavil růst evropského trhu s auty, který se rozšířil o 21 % a 787 626 vozidel. Z dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) vyplynulo, že na většině evropských trhů došlo k dvoucifernému procentnímu nárůstu. V Německu to bylo +37,3 %, ve Francii +24,3 a Itálii +11,9 %. Přibyly i bateriové elektromobily, jejich registrace vEU za srpen vyrostly o 118,1 % a 165 165 automobilů.

„Hlavním důvodem pro růst automobilového trhu je zlepšení situace s dodávkami nových vozidel, kdy se daří dodávat dříve objednaná auta. Až na výjimky se zlepšila i situace s dodávkami komponent pro výrobu, to se týká i elektromobilů,” komentuje data Tomáš Kadeřábek, odborník na elektromobilitu ze společnosti Arval, která nabízí full-service operativní leasing. 

Srpnový podíl bateriových elektromobilů na nových registracích letos poprvé přesáhl 20 %, přičemž v loňském roce to bylo 11,6 %. Elektromobily tak už v letošním roce podruhé předčily naftové motory, a staly se tak třetí nejoblíbenější volbou pro kupce nových aut. Hybridy si udržely pozici druhé volby kupujících s 24% podílem na trhu. V oblíbenosti stále vedou benzinová auta, jejich podíl na trhu se nicméně snížil z 38,7 % v srpnu loňského roku na letošních 32,7 %. Naftové motory představovaly 12,5 % srpnových registrací.

„Růst podílu bateriových vozidel na registracích nových aut v EU je v letošním roce opravdu působivý. Je však velmi nerovnoměrný mezi jednotlivými zeměmi,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek. Například Švédsko, Nizozemí, Rakousko, Francie a Německo vykazují dvouciferné podíly, zatímco Česká republika, Slovensko nebo Chorvatsko mají podíl jen okolo 3 %. „To odpovídá podpoře elektromobility v dané zemi a odráží to rozdíl mezi celkovými náklady na provoz aut se spalovacím motorem a bateriových elektromobilů. Vypovídá to i o obecné náladě a nastavení společnosti vůči tomuto novému trendu,“ doplňuje Kadeřábek. Elektrických osobních vozů se v Česku během srpna registrovalo 1 131, z toho jich bylo 589 plně bateriových a 542 plug-in hybridů, přibyl i jeden plně elektrický velký nákladní automobil.

Elektromobilita roste, Česko je ale rozdělené Česká společnost je totiž v tématu elektrických vozidel dlouhodobě rozdělená. „V České republice vidíme dvě velmi vzdálené skupiny. Jsou to na jedné straně velcí příznivci mezi fyzickými osobami i společnostmi a na straně druhé odpůrci, kteří jsou často ovlivněni řadou mýtů a nepravd o elektrických vozidlech, jejich dobíjení a souvisejících faktorech,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek. 

Z průzkumu Arval Mobility Observatory a jeho meziročního porovnání je ale i přesto u firem vidět zvyšující se zájem tuto oblast řešit a alespoň částečně na elektromobily přejít. Příkladem může být MONETA Money Bank, která provozuje rozsáhlou flotilu elektromobilů.

„Přechod k elektromobilitě je logickým krokem k dosažení našeho cíle být v roce 2025 uhlíkově neutrální. S tím souvisí i naše rozhodnutí odebírat od našich dodavatelů výhradně zelenou elektřinu,“ říká Zuzana Filipová, ředitelka komunikace a udržitelnosti MONETA Money Bank.

Dojezd, ekologie a edukace

Jedním z nejčastějších mýtů je teze, že se elektromobilem vinou nízkých dojezdů nedá efektivně cestovat na delší vzdálenosti. Novinář Martin Hlaváček přitom ve spolupráci s Arvalem dojel s plně naloženou Teslou Y do Chorvatska na pouhá tři nabití. Díky technologickým pokrokům se navíc dojezdy prodlužují. Často také zaznívá, že elektromobily vlastně nejsou ekologické. Ačkoli při výrobě emisní stopu zanechávají, při provoze ji však ve srovnání se spalovacími motory vykompenzují. Tento efekt se ještě prohlubuje při kombinovaném provozu elektromobilů a fotovoltaiky.

„Celková úroveň informovanosti v Česku zatím pokulhává. Řešením je edukace a nabývání osobních zkušeností s elektromobily, řada odpůrců s ní totiž nemá zkušenosti žádné,“ uzavírá Tomáš Kadeřábek. 

Petr Brůček
zdroj: Arval

EPM 700 x 200 px

Komentáře k článku (9)

  1. Já četl o propadu prodejů elektrovozů v Německu v září o cca 70%.Tak co je pravda?Taky psali,že Ford i VW mají velké problémy s prodeji.Ford údajně zastavil stavbu nové fabriky na e- vozy.Tak jak to tedy skutečně je?Vy tady píšete pravý opak.

    1. Ale tady se nejedná o prodeje čistě elektrických aut, úspěchy údajné elektrifikace dělají hybridy. Proč? No protože u některých výrobců aut už jiné auto než s kombinovaným – tedy hybridním pohonem nekoupíte z důvodu nesmyslně přísných emisních norem…

      1. Říká se “přání otcem myšlenky”, což je cítit z autora článku… Ale u elektromobility se o myšlence ani moc mluvit nedá. Tam, kde místo konkurenceschopnosti a evoluce
        začnou vládnout diletantská rozhodnutí od establishmentu, přichází bída a temnota. Já si socialismus pamatuji dobře. A dobře to s ním nedopadlo, naštěstí 😀

  2. Já bych elektroauto nechtěl ani zadarmo. Stačí mně elektrokolo, pořád čučím na displei, jak mi ubývají procenta a na GPS, abych dojel. Nebo neměl v cestě kopec. Nejsem radikální odpůrce elektromobility, ale auta s tímto pohonem se hodí jen na něco. Nemohou nahradit auta se spalovacím motorem ve všem. Ti, co je takto vehementně prosazují, by měli za pozdější následky nést osobní odpovědnost, až se potvrdí to, co víme všichni…nebo skoro všichni

    1. Logiká úvaha. Současná technologie je opravdu použitelná jen v provedení hybrid. Šílenství s elektromobily začíná konečně narážet na zdravý selský rozum. Autobaterie stále čekají na svého Edisona. Doteď je to jen stádium pokusů a omylů za nesmyslné peníze.

  3. Hlavně je skvělý, že elektromobil si může dovolit úplně každý, protože stojí pár kaček a baterie vydrží klidně 25 let, že jo? Takhle nějak musí přemýšlet lidi, kteří o nich mluví v tomhle stylu. Zeptal se někdo, respektive odpoví někdo pravdivě na otázku, proč automobilky o tolik zdražily konvenční auta? A kolik doopravdy z těchto nelidských peněz jde na dotování každého tohohle elektronesmyslu? Kolik se vyrabuje nerostného bohatství, kolik přírody nenávratně zmizí, kolik lidí přijde o zdraví (v lepším případě) při tom, jak skoro lopatkou na záhon hrabe ze země toxické rudy? A za deset let můžete celý ten třítunový nesmysl hodit že skály, protože dojede tak maximálně za roh do Penny. A kolik stojí pneu, pojištění, nedej bože nová baterie. Díky, raději za 5 litrů nafty s roční pojistkou za 8.500,-. A až se zblázním, vyrazím do Chorvatska a natankuju až na místě na cestu zpět. Hezký den.

Napsat komentář