Z žabích buněk staví živé roboty, tzv. xenoboty
02.07.2020Vědci z americké univerzity ve Vermontu použili živé žabí buňky k vytvoření zcela nových forem život...
Datum 19.11.2023
Candela P-12 je 100% elektrické plavidlo. Foto: Candela
Nyní plujeme rychlostí 9 uzlů, cítíte jak se loď snaží vznést… 15, 16, 17, 18 a letíme. Než se nadějete letíte o pár vteřin později už rychlostí 26 uzlů (50 km/h) a je to jízda jako na létajícím koberci. Takto začínají v následujícím videu první slova kapitána katamaránu vznášejícího se nad nad hladinou na třech křídlech z uhlíkových vláken.
Švédský výrobce elektrických člunů Candela oznámil první let svého trajektu P-12 pro osobní přepravu. Ten díky dvěma elektrickým pohonům a trojkřídlému uspořádání zvedá plavidlo už při rychlosti 35 km/h nad hladinu a dosahuje maximální rychlosti 30 uzlů. O zajištění plynulé jízdy se stará elektronický řídicí systém a o dojezd do vzdálenosti 40 námořních mil (74 km) při rychlosti 25 uzlů se postará baterie o kapacitě 252 kWh baterie.
P-12 měří na délku 12 m (odtud jeho číselné označení). Pojme 30 sedících cestujících, kteří na loď nastupují pomocí výsuvné automatické příďové rampy, kterou lze nastavit na různé výšky nábřeží. Na palubě je také místo pro jízdní kola, kočárky, invalidní vozíky a další.
Společnost Candela uvádí, že nyní probíhá sériová výroba a že druhé plavidlo se od roku 2024 stane součástí stockholmského systému veřejné dopravy a zkrátí dobu dojíždění z centra města na ostrov Ekerö z 55 na 25 minut.
P-12 je k dispozici ve třech konfiguracích platformy, přičemž cena verze Shuttle je 1,7 milionu eur, což je údajně přibližně stejná cena jako počáteční náklady na podobně velký dieselový trajekt – ačkoli se očekává, že provozní náklady budou mnohem nižší.
Petr Svoboda
Zdroj: New Atlas