Co všechno ovlivňuje cenu PHM

Datum 14.01.2024

Foto: Erik Mclean, Pexels

Předpověď vývoje ceny PHM na tento rok vypadá ještě lépe než tomu bylo vloni. Lidé však byli v minulém a hlavně předminulém roce z vysokých cen benzínu a nafty rozladěni. Co vlastně konečnou cenu pohonných hmot určuje především? Kromě tržních faktorů určujících cenu ropy spolu s kurzem naší měny vůči dolaru, ve kterém se tato ropa obchoduje především, to jsou také různé administrativní vlivy.

Do administrativních vlivů jsou zahrnovány také spotřební daň a DPH, která je vyměřována i ze spotřební daně. Tato daňová zátěž u nás tvoří zhruba polovinu ceny pohonných hmot a je tak větší než nákup samotné ropy. Ve srovnání se Spojenými státy je daňové zatížení u nás podstatně vyšší – viz graf níže. Tam tvoří nejvyšší nákladovou položku ceny pohonných hmot (zhruba polovinu) právě nákup surové ropy a její cena na komoditním trhu tak ještě výrazněji ovlivňuje konečnou cenu na benzinových stanicích. Nutno ale dodat, že úroveň daně je v Americe různá podle jednotlivých států a graf ukazuje výslednou průměrnou úroveň daňového zatížení na cenu pohonných hmot. V Kalifornii se cena za galon (3,785 litru) může vyšplhat až k 5 dolarům, ale ve státě Severní Dakota cena může být jen něco lehce přes 3 dolary.

Procentuální srovnání jednotlivých položek určujících konečnou cenu pohonných hmot v České republice a ve Spojených státech amerických.

V Evropské unii je minimální spotřební daň stanovena na základě směrnice Evropské komise z října 2003 (Dir. 2003/96/EC) a činí 0,359 EUR/litr u bezolovnatého benzínu a 0,330 EUR/litr u nafty. Většina zemí EU má však skutečnou spotřební daň vyšší. V ČR byla poslední úprava výše spotřební daně provedena (zvýšena) s platností od 1. ledna 2010 na 12,84 CZK/litr u benzínu Natural 95 a na 10,95 CZK/litr u motorové nafty. Daně se na ceně benzínu Natural 95 podílejí u nás celkově 51,5 %, u nafty byl jejich podíl 46,2 %. Každoročně se díky této dani vybere pro státní rozpočet na sto miliard korun.

Teprve až druhou nejvýznamnější položkou tvořící výslednou cenu benzínu a nafty u nás je cena za kterou kupujeme ropu. Ta se odvíjí jak od dlouhodobých kontraktů, tak i od aktuální tržní ceny na komoditní burze. Aktuální cenu jak ropy tak i plynu nebo elektřiny můžete vidět na hlavní stránce portálu Volty.cz v pravém sloupci. Pro tento rok (2024) se neočekává zvyšování cen ropy na světových trzích. Podle agentury Reuters bude světový trh s ropou v letošním roce mírně přebytkový, a to i v případě, že země OPEC+ prodlouží snížení těžby i v tomto roce. Ropa se na konci loňského roku propadla na úroveň kolem 82 dolarů za barel ropy Brent ze zářijového maxima, kdy dosahovala téměř 98 dolarů. Obavy o nižší poptávku a možný přebytek ropy v letošním roce tlačí na ceny spíše dolů, a to navzdory konfliktu trvajícího více než dva měsíce na Blízkém východě a podpoře ze strany OPEC+ na snižování těžby. U nás se podílí cena ropy na celkové ceně pohonných hmot kolem 40 procent.

Poslední dvě nejmenší položky tvořící výslednou cenu pohonných hmot na našich pumpách jsou hrubé marže rafinérií a celkový podíl přepravy a maloobchodu na konečné ceně. Marže rafinérií, tj. rozdíl mezi cenou vstupů a výstupů, se podle zprávy ČNB pohybují v rozmezí 0,5–3,5 % u benzínu a 3,0–6,5 % u nafty. Naopak podíl přepravy a maloobchodu je vyšší a pohybuje se v rozmezí 7-12%.

René Pajurek
zdroj: ČNB, ČAPPO, AAA, USOGA,
Reuters

Stego 700 x 200 px

Napsat komentář