Nový Liberty Lifter: znovuzrození Hercula od Howarda Hughese?

Datum 11.02.2024

Foto: Aurora Flight Science

Před osmdesáti lety v době druhé světové války chtěli Američané postavit obrovský strategický transatlantický dopravní letoun, který se ale do konce války dokončit nepodařilo. Za touto gigantickou konstrukcí, kterou si objednala americká armáda, stála tehdy známá společnost Hughes Aircraft Company miliardáře Howarda Hughese. Bylo o něm dokonce natočeno mnoho filmů, nejznámější z nich Aviator s Leonardem di Capriem v hlavní roli.

Hughes H-4 Hercules s téměř stometrovým rozpětím křídel byl kvůli nedostatku hliníku vyroben ze dřeva a dostal tak přezdívku “Spruce Goose”, což je v překladu “Smrková husa”. Byl navržen tak, aby unesl 70 tun nákladu nebo 750 vojáků nebo dva tehdejší 30tunové tanky M4 Sherman. Odlepit se od hladiny se mu však podařilo až po vítězné válce – 2. listopadu 1947 a to letěl jen jednu míli (1,7 km) ve výšce dvaceti metrů. Tehdy Hercula pilotoval samotný Howard Hughes. Projekt nikdy nepřekročil rámec jediného vyrobeného exempláře.

Nový megahydroplán by už mohl být vyráběn ve větším měřítku

Teď se však schyluje k obnovení myšlenky stavby obrovského dopravního hydroplánu i když už s jinými aktéry. Americká agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty (DARPA), jež od roku 2022 podporuje vznik nového a (na současné ceny) levnějšího hydroplánu, který by dokázal přepravit až 100 tun nákladu a kromě toho by měl mít dolet až dvanáct tisíc kilometrů. Současný dopravní letoun C-17 Globemaster III startující z pevných ploch má maximální možné zatížení 75 tun.

Představy konstrukce obřího hydroplánu podle animace agentury DARPA.

Aurora Flight Sciences je společnost z amerického státu Virginie, která právě podle požadavků agentury DARPA chce takový letoun s pojmenováním Liberty Lifter, který by mohl přistávat na moři, vyvinout. V této chvíli se jejich práce na tomto hydroplánu nachází ve fázi předběžného návrhu 1B vývojového cyklu, který podle vyjádření společnosti klade zvláštní důraz na snížení rizik v následujících krocích návrhu, stavby, startu a letu dokončeného letounu s využitím nízkonákladových výrobních metod.

Fáze 1B končí předběžným posouzením návrhu, které je naplánováno na leden 2025. Pokud program pokročí, letové zkoušky by se uskutečnily v roce 2028 a pokud by tyto letové zkoušky úspěšné, americké ozbrojené síly by se mohly těšit z většího množství těchto létajících námořních korábů než pro ně tehdy vyrobil Howard Huges.

Společnost už postavila zkušební modely pro vodní testy ve vlečné nádrži na Virginské technice a pracuje i na senzorech pro detekci a předvídání vodních vln, protože jednou z konkrétních výzev, podle požadavků agentury DARPA, je zvládnutí přistání na rozbouřeném moři.

René Pajurek
zdroj: Aurora Flight Sciences

Dny teplárenství 700 x 200 px

Napsat komentář