Elektrifikovaný návěs snižuje o třetinu spotřebu paliva u tahačů

Datum 25.11.2023

Elektrifikovaný návěs snižuje spotřebu paliva nákladních vozidel přibližně na úroveň, kterou by zvládla bez zapnutého návěsu. Foto: Range Energy

Společnost Range Energy vyrábí návěsy pro nákladní automobily, které jsou vybaveny elektrickým pohonem a promění tak celou sestavu tahače s návěsem v účinný hybrid. Umožňují také tlačit celé návěsy ručně bez pomocí tahače v depu v režimu “nákupního vozíku” ze supermarketu.

Návěs Range RA-01 o délce 16 m má vlastní baterii o kapacitě 200 kWh a také 800voltovou nápravovou pohonnou jednotku, která dokáže přes zadní kola přenášet točivý moment až 14 000 Nm při výkonu až 350 kW (469 k). Stejná baterie napájí také zadní zvedací dveře.

Funguje s jakoukoli kabinou s elektrickým nebo dieselovým pohonem a je dokonale vhodný pro flotilové provozy, aniž by bylo nutné nákladní automobily jakkoli upravovat. Vychází z inteligentního čepu, který v podstatě snímá zátěž při zrychlování a brzdění, kterou tahač vyvíjí na přívěs, a využívá k tomu své elektromotory. Když tedy kabina zrychlí a zatáhne za čep, motory okamžitě a úměrně přidají točivý moment. A když kabina brzdí a tlačí zpět na čep, přívěs začne brzdit rekuperací.

Test ve kterém vykázala společnost Range Energy snížení spotřeby paliva o 36 %, byl proveden na 40 km městské/dálniční smyčce při celkové hmotnosti vozidla přibližně 26 760 kg a maximální rychlosti 96,5 km/h (V USA je povolená nejvyšší rychlost tahačů 60 mph, což je více než u nás) v několika jízdních situacích včetně částí s možností zastavení a rozjezdu a ustálené rychlosti.

Přičemž ve městě je úspora na PHM ještě vyšší, podle vyjádření společnosti až 48 %. Dokonce i za hranicí dojezdu udávaného na 200 mil (320 km), jakmile se baterie zcela vybije, Range stále očekává přibližně 10-15% zvýšení účinnosti oproti běžnému přívěsu po zbytek cesty, a to jednoduše díky energii, kterou může zachytit a uvolnit rekuperačním brzděním.

Přívěs lze nabíjet. Doba nabíjení je v časovém rozsahu 10 hodin při připojení střídavým proudem až pouhých 45 minut při použití 350kW rychlonabíječky stejnosměrného proudu. Existují i další výhody kromě spotřeby paliva; řidiči si prý užívají lehkost a bezpečnostní faktor jízdy s přívěsem s pohonem a skutečnost, že reaguje na brzdění motorem stejně jako na brzdový pedál, což znamená, že jízda z kopce je uvolněnější než jízda s těžkým přívěsem bez pohonu.

A pak je tu již dříve zmíněný “režim nákupního vozíku” – ten využívá podobný přístup k ovládání, takže můžete plně naložený přívěs odpojit od vozu a tlačit ho ručně jako ruční vozík, přičemž elektromotory vám celou dobu pomáhají. Zdá se, že tento systém je zatím ve fázi prototypu, ale na videu níže si můžete udělat představu, jak bude vypadat.

Akumulátor se nemusí omezovat jen na pohon návěsu. Lze jej například přizpůsobit k pohonu chladírenského přívěsu. Systém je nastaven tak, aby jej bylo možné někdy v budoucnu integrovat s dalšími řídicími systémy, které by mohly umožnit větším logistickým provozům, aby se návěsy pohybovaly po určitých zařízeních na dálkové ovládání nebo autonomně.

Podle vyjádření společnosti se tyto návěsy mají ve větším měřítku objevovat na silnicích na začátku roku 2025. Zatím nejsou k dispozici žádné informace o ceně návěsů. Pokud však bude nastavena tak, aby se přepravním společnostem tento nákup vyplatil na úspoře paliva během dvou let, může to být velký hit.

Petr Svoboda
zdroj: Range Energy

Stego 700 x 200 px

Napsat komentář