Plavba na výletní lodi spotřebuje až 5 tisíc litrů paliva za hodinu

Datum 01.05.2024

Foto: Adam Gonzales, Unsplash

Spotřeba obrovských nákladních a kontejnerových lodí je obrovská, ale u nich jsme tak nějak zvykli – byť ekologové se skřípěním zubů, že jiná ekologičtější a také ekonomičtejší cesta, jak dopravit zboží na dlouhé trasy prostě není. Ale co velké výletní zaoceánské lodě? Ty už minimálně šedesát let nejsou pro nás jedinou možností jak se dostat za “velkou louži” a slouží tak jen výhradně pro zábavu.

Každá velká loď, ať už pro cargo nebo osobní přeprabvu, spotřebuje značné množství paliva a ani výletní lodě nejsou výjimkou. Kolik paliva však výletní lodě spotřebují? Proč musí výletní lodě spotřebovat tolik paliva?

Výletní lodě spotřebují velké množství paliva, ale přesné množství závisí na několika faktorech. Velká výletní loď může při vysokém nasazení motorů v průměru spotřebovat až neuvěřitelných 250 tun denně, podle Coloradské univerzity v Boulderu. Menší výletní lodě mohou mít při vyšších otáčkách motoru o něco menší spotřebu paliva, přibližně 150 tun denně. To vede k otázce: pokud je spotřeba paliva na výletních lodích tak vysoká, kolik paliva mohou výletní lodě pojmout?

Velká výletní loď o délce přes 300 metrů (viz tabulka níže) může mít na palubě až 7 milionů litrů paliva. Menší výletní loď obvykle pojme kolem půl milionu litrů paliva. V každém případě se jedná o značné množství paliva. Pro srovnání, menší jachty mají na palubě obvykle jeden až sedm tisíc litrů paliva. Spotřebu paliva výletních lodí ovlivňuje několik faktorů. Podívejme se na některé z nich.

Největší současné výletní lodě světa

V roce 2016 deník Guardian informoval, že loď Harmony of the Seas společnosti Royal Caribbean – dříve největší výletní loď na světě – vybavena motory Wärtsilä má spotřebu pět tisíc litrů nafty za hodinu. Právě velikost je zásadním faktorem spotřeby paliva výletní lodi. Při stejné vzdálenosti bude mít menší loď menší spotřebu paliva než větší loď, platí zde podobné pravidlo jakou motorových vozidel na silnici.

Dalším faktorem je cestovní rychlost. Jak už jsme se zmínili, při vysoké rychlosti těchto superobřích zaoceánských výletních lodí může denní spotřeba paliva dosáhnout až 250 tun, proto lodě příliš rychle neplují a “spokojí se” tak i s poloviční spotřebou… která je ale i tak obrovská. Větší výletní lodě potřebují k dosažení určité rychlosti více paliva kvůli výkonu potřebnému k pohonu plavidla. Velkou roli hraje také typ motoru. Výletní lodě používají dieselové motory, plynové turbíny a diesel-elektrické motory.

Velké výletní lodě vypouštějí více síry než několik milionů automobilů, více NO2 než veškerá doprava projíždějící středně velkým městem a více emisí pevných částic než tisíce autobusů. Podle předního nezávislého německého analytika znečištění Axela Friedricha vypustí jediná velká výletní loď více než pět tun emisí NOX a 450 kg ultrajemných částic denně.

Zastavit plavby výletních lodí, i vzhledem k obrovským částkám investovaných za jejich stavbu není možné. Navíc pro jejich provozovatele nebude problém přesunout jejich domovský port do jiného přístavu v případě, že by se nějaká vláda proti jejich znečišťování ovzduší podnikala výraznější kroky. Jediná možnost bude v této době pracovat na efektivnějších pohonech. I pouhé procento v úspoře pohonných hmot v případě velkých zaoceánských lodí může znamenat hodně.

Petr Dvořák
zdroj: University of Colorado, Guardian

Stego 700 x 200 px

Komentáře k článku (2)

  1. Souhlasim, ze se spotreba muze zdat vysoka, jsou tu ale dve ALE. Prvnim ale je urcity smer prepoctu. Z dane tabulky jsem se osobne svezl lodi World Europa, ktera ma cca 6800 cestujicich, ale k tomu jeste myslim 2200 posadky, tedy jsme na 9000 cestujicich, coz prepoctem dava cca 0.55 l/hod na osobu (pocitam s 5000l/hod, coz je pri plnem vykonu). Na plny vykon jede lod 23 uzlu, coz je 43 km/h. Pokud vemu prumerne auto se spotrebou 6 l/km, tedy pokud to srovnam na stejnou rychlost, cas a obsazenost 4 lidmi, tak se dostaneme na 0.75 l. Pochopitelne to auto je rychlejsi, takze to neni uplne idealni srovnani, navic se neberou v potaz ostatni emise. To je ale to druhe ALE nove generace vyletnich lodi (ze seznamu 10 nejvetsich vim, ze to ma prave World Europa a Icons of the seas), ale v budoucnu i nakladnich lodi, jezdi jiz na LNG, coz mj. Snizuje mnozstvi treba NOx emisi o zhruba 92%.

  2. Co budou dopravci (ať už námořní, nebo letečtí) dělat, až jim zakážou fosilky jako maj v plánu u aut???

Napsat komentář