S napětím sledujeme nejnovější trendy a proud informací posíláme k vám…

Elektromobily 2020

Datum: 25.01.2020

seat_elborn_050 052_e-tron-gt porsche_taycan VW-ID tesla-cybertruck mustang_mach-e_66 peugeot_208_100-2 polestar-2_100719230_h bmw_i4_040 2020-Tesla-RoadsterFront-3Q-Driving-01

Kromě významných událostí ve vědě, o kterých se můžete dočíst zde, bude rok 2020 rokem elektromobilů. Podle Sdružení výrobců automobilů a obchodníků má být v tomto roce uvedeno na trh spoustu nových elektromobilů. Těch 11 nejzajímavějších z nich vám tady představíme.

Toto je Seat el-Born – první elektrický vůz španělské značky, která je součástí skupiny VW Group. Debutoval na autosalonu v Ženevě v roce 2019. Zajímá vás, odkud pochází toto jméno? Logicky by vás asi napadlo „zrozen elektricky“, ale to není ten správný původ jména. Stejné jméno má totiž malá, módní čtvrť v Barceloně, nedaleko turisty oblíbené gotické čtvrti. A odtud pochází i jeho název. Seat el-Born má celkový systémový výkon 201 koní, s kterým dokáže vystartovat z nuly na stovku za 7,5 sekundy. Z akumulátorové baterie s kapacitou 62 kWh je možné ujet až 400 km a u 100 kW nabíječky ji lze dobít za přibližně 45 minut.

Audi e-tron GT je elegantní model velikosti A7 bude vlajkovou lodí elektrické sestavy Audi. Nabíjení zvládne až 350 kW nabíječkou, což je 80 % za 20 minut a dojezd má 400 km. Pro domácí nabíjení a použití tradičního kabelu nabídne Audi možnost bezdrátového nabíjení prostřednictvím indukční desky. Baterie o kapacitě 96kWh zabírá celou podlahovou plochu mezi přední a zadní nápravou, čímž dává vozu těžiště srovnatelné s R8. Model bude vyráběn v německém Böllinger Höfe, kde se v současné době vyrábí model R8. Očekává se, že základní cena bude přes 100 000 Euro.

Porsche vyvinulo 800 V systém nabíjení speciálně pro Taycan. Podle výrobce lze baterii v ideálních situacích nabít z 5% stavu nabití na 80% za 22,5 minuty u stejnosměrné rychlonabíječky o 270 kW výkonu. Doba nabíjení závisí na aktuálním počasí a infrastruktuře. Při nákupu Taycanu získají majitelé tříletý bezplatný přístup k infrastruktuře rychlého nabíjení v síti Ionity. Jak jsme již v minulém roce psali, Porsche Japan a ABB navíc spolu vyvíjejí zcela novou generaci nabíjecích stanic. Ty mají být letos instalovány na veřejných prostranstvích po celém Japonsku.

Porsche Taycan bude nabízet svůj model ve čtyřech kategoriích: 4S, 4S Performance Battery Plus, Turbo a Turbo S. Nejsilnější model s motorem 560 kW slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,8 vteřin, ale i motor o výkonu 390 kW v základní nabídce nabízí velmi slušné zrychlení na stovku za 4 sekundy. Všechny typy slibují dojezd přes 400 km.

Nedávno uzavřelo Porsche partnerství s ABB o partnerství týmuTAG Heuer Porsche Formule E.

Volkswagen ID.3 se u nás poprvé představil loni v listopadu na E-Salonu v Praze. Volty.cz, jako mediální partner této výstavy, byly u toho a své čtenáře informovaly na svém facebookovém účtu. Vůz bude nabízet tři velikosti baterií: 48, 62 a 82 kWh s dojezdem od 230 do 400 km. Pro rezervace si firma zvolila podobný způsob jako Tesla u modelu 3, kde zájemce složí tisíci eurovou zálohu a svůj vůz dostane nejdříve v tomto roce, kdy se zahají jeho výroba. Volkswagen bude poskytovat záruku na akumulátory modelu ID.3 po dobu 8 let, resp. do ujetí 160 000 kilometrů. Při vnějších rozměrech 4261 mm délky, šířky 1809 mm a výšky 1552 mm, které jsou srovnatelné s modelem Golf, nabízí interiér modelu ID.3 vnitřní prostor, který nemá v této třídě obdoby.

Výrazným futuristickým vozem je Tesla Cybertruck, představeným teprve vloni, vzbuzujících v lidech různé emoce. Jeho základní cena však na elektromobil není vůbec závratná. Má na americkém trhu začínat už na 39.900 dolarů, v základu si jich doposud objednalo jen 17 % zákazníků. Přes 40 % zákazníků si však rezervovalo nejdražší a nejvýkonnější třímotorový model za 69 900 dolarů. Netradiční řešení zadní části pick-upu, kdy se celá korba zvládne kompletně uzavřít a vytvořit rovný povrch přes celou druhou polovinu vozidla, bude mít svůj praktický účel. Na zavřené části bude možné umístit v rámci nadstandardní výbavy solární panel, který dokáže automobil postupně dobíjet. Podle Tesly by měl solární panel ua ideálních podmínek generovat energii na dojezd zhruba 24 km za den.

Ford Mustang Mach-E nebude sportovním autem jako je jeho benzínová verze, která se vyrábí už 55 let, ale plně elektrickým SUV. Na trh bude uveden do konce roku 2020. Ze strany Fordu je vzít ikonický produkt a pokusit se jej proměnit v něco zcela jiného odvážný krok. Zavazadlový prostor má objem 402 až na 1420 litrů. Mustang Mach-E bude nabízen ve variantách se standardním a prodlouženým dojezdem. Rozdíl je pouze v kapacitě akumulátoru (75,7 kWh vs. 98,8 kWh). Zákazníci budou mít také možnost zvolit pohon zadních nebo všech kol Mach-E 4X, který nezávisle rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu. Podle předběžných údajů společnosti by varianta s větším akumulátorem a pohonem jedné nápravy měla nabídnout dojezd až 600 km podle normy WLTP.

Elektrický Peugeot 208 má motor o výkonu 100 kW (134 koní). Kapacita baterie je 50 kWh, to stačí na více než 200 km dojezdu. Zrychlení z 0 na 100 km/hod zvládne 8,5 sekund, což je rychlejší než kterákoli ze současných dostupných benzínových či naftových verzí tohoto modelu. Plné nabití u tradiční domácí zásuvky na 230 V zabere více než 20 hodin. Na baterii dává výrobce osmiletou záruku nebo ujetí 170 000 kilometrů. Zavazadlový prostor je stejný jako u klasické 208 se spalovacím motorem. Zvýhodněná cena Peugeotu e-208 ve výbavě Allure startuje na 810 tisících Kč. Výbava GT vás vyjde o 85 tisíc korun dráž. Na český trh však také míří elektrický crossover Peugeot e-2008, za který zaplatíte o 30 tisíc korun více.

Vedení Volva se rozhodlo, že Polestar 2 se bude prodávat pouze online. Nyní jsou na webových stránkách přijímány objednávky s 1000 eurovou zálohou. První dodávky se očekávají už v červnu. Základní cena 60 tisíc Euro zahrnuje běžný servis a údržbu po dobu tří let. Prvních 12 měsíců výroby bude věnováno objednávkám v plné výbavě. Automobilka Volvo Cars je součástí čínské společnosti Geely, která ji v roce 2008 koupila od Fordu za 1,8 miliardy dolarů. Švédské automobilce se pod čínským vlastníkem podařilo zvrátit pokles prodeje, se kterým se v předchozích letech potýkala. Ford převzal Volvo Cars v roce 1999 od švédské skupiny Volvo, která se nyní soustředí na výrobu nákladních vozů.

BMW zahájí výrobu svého i4 EV až zcela v závěru tohoto roku nebo na začátku roku 2021. Pozdější rozjezd chce ale společnost BMW vyvážit širokou paletou elektrických aut, kterou chce do roku 2023 uvést. Má jich být až 25!. Model i4 bude asi jediným vážným konkurentem Tesle. Ze specifikací: BMW i4 bude zpočátku poháněn baterií s kapacitou 80 kilowatthodin, která dokáže dodat potřebný výkon asi 390 kW. Zrychlení na stovku zabere 4 sekundy a i4 bude mít elektronicky omezenou maximálku na 200 km/hod. I4 bude používat nové, baterie 5. generace, které jsou výrazně menší než sady z generace 3 a 4 používané v současných elektromobilech značky BMW. To usnadní umístění do podlahy vozidla.

Desítku nejzajímavějších zahraničních aut uzavírá to nejlepší:: Tesla Roadster – nejrychlejší auto této planety o kterém jsme psali už dříve. Z 0 na 100 km/hod vystartuje za 2 vteřiny. Na 300 km/h to dá za 12 sekund. Je to jediné auto, ve kterém skutečně zažijete přetížení 1G. Na to, jak úžasná je jeho akcelerace a rychlost je poměrně levné. Cena se má pohybovat okolo 5 milionů korun, což se zdá jako vysoká cena, ale když tento vůz srovnáte třeba se sportovními vozy Bugatti Veyron, Koenigsegg, Lamborghini Veneno, Ferrari F60 America, Pininfarina Battista nebo chorvatský Rimac, které mají srovnatelnou (i když přesto menší) akceleraci s Teslou Roadsterem, tak ty stojí minimálně desetkrát tolik. Točivý moment má být neuvěřitelných 10.000 N.m. O takový výkon se má postarat trojice elektromotorů. Auto nabídne místo pro 2+2 osoby. Zadní sedadla jsou pochopitelně méně pohodlná a vhodná spíše pro menší osoby. Kapacita baterií má být 200 kWh. Při tak ohromné baterii tak slibuje dojezd zhruba 1000 km při běžném provozu.

Na úplný závěr však nesmíme zapomenout ani na tuzemskou značku Škoda. Ta kromě již vyráběného elektrického vozu Citigo, která začíná na zcela bezkonkurenční ceně 429.900 Kč, začne letos vyrábět i svou SUV kupé variantu Škoda Vision iV. Její dojezd automobilka slibuje až 500 km. O dynamickou jízdu se má postarat dvojice elektromotorů o celkovém výkonu 225 kW. Výroba tohoto modelu s pohonem na všechna čtyři kola, který je už minimálně dva roky vidět na mnoha veletrzích, se má spustit ve druhé polovině tohoto roku.

Komentáře (3) k “Elektromobily 2020

  1. Ivan napsal:

    Škoda Vision IV je kde?

  2. René napsal:

    Ta bude mít samostatný článek, až se plán výroby posune do předprodukční fáze.

  3. elektromobil Škoda napsal:

    Dobrý den, chtěl bych si koupit Škoda Vision iV ale tak málo informací o elektromobilu, který se má začít vyrábět asi za půl roku, to se vidí u málokteré značky. Kdy se přesně dozvíme, kdy se začnou brát záznamy atd. Děkuji Pánek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

devatenáct − čtrnáct =