Bezkonkurenční schopnosti létající lodi. Armáda ji však nechce

Datum 26.11.2023

Foto: Juliet Marine Systems

Loď Ghost Boat je dílem vizionářského vynálezce Grega Sancoffa. Označením vizionář se v poslední době příliš nešetří. Takto se dnes nazývá kde kdo, ale v případě Sacoffa toto označení použít můžeme. Vymyslel a sestrojil loď, kterou si americká obrana vůbec neobjednala a ani ji vlastně (v této chvíli) příliš nechce.

Sancoffa k vytvoření této lodi přiměl útok na USS Cole v Jemenu v roce 2000 a rozhodl se tak dělat věci jinak než většina lidí ve světě obranných zakázek. Místo aby čekal, až Pentagon vyhlásí požadavky na nové obranné systémy rozhodl se, že vezme iniciativu do vlastních rukou. Jako většina podnikatelů viděl problém, který potřeboval řešení. A tak se prostě rozhodl vybudovat radarem nezjistitelnou loď, která umí bojovat jak proti nepřátelským ponorkám tak i proti možným pirátům.

Sancoff už mnohokrát vybudoval úspěšné společnosti mimo obranný průmysl. Se svou první společností Block Medical, kterou později prodal za 80 milionů dolarů, vyráběl levné přenosné kapačky pro nemocnice. Svou novou společnost pojmenoval Juliet Marine Systems a její vlajkový projekt se jmenoval Ghost. Spolu s několika dalšími investory vložil do projektu zhruba 20 milionů dolarů. Najal inženýry a námořní experty a sestavil správní radu s působivou řadou bývalých námořních admirálů, kteří mu pomáhali radit.

Jeho revoluční konstrukce SWATH, což znamená Small Waterplane Area Twin Hull, zpochybňuje zakořeněné vnímání toho, jak může loď překračující hranice tradiční námořní architektury může vypadat. Navíc je mimořádně stabilní. Brilantnost lodi Ghost však nekončí jejím úchvatným vzhledem. V jeho ponořeném trupu se skrývají výkonné plynové turbínové motory a palivové měchýře, které plavidlu zajišťují výjimečnou rychlost a obratnost. Dokáže překonat vzdálenost až 500 km, což z něj dělá ideální volbu pro pobřežní operace, kde je rozhodující manévrovatelnost a dojezd.

Jednou z nejvýznamnějších výhod Ghost Boatu je jeho pozoruhodně nízká radarová signatura, díky níž je pro větší lodě téměř neviditelný – což je v moderní námořní válce velmi důležité. Kromě toho lze plavidlo přizpůsobit různými zbraňovými systémy, takže je možné jej přizpůsobit široké škále rolí, od protiponorkového boje až po ochranu před piráty.

Navzdory své revoluční konstrukci a schopnostem se Ghost Boat potýkal s problémy při hledání svého místa v námořnictvu Spojených států. Nabídku smlouvy od agentury DARPA Sancoff odmítl, protože si pro svůj výtvor představoval také komerční budoucnost. Námořnictvo zase dávalo přednost větším, víceúčelovým plavidlům a odmítlo jej zakoupit. Neúspěšná byla i snaha najít mezinárodní kupce, což nakonec vedlo k opuštění projektu.

Dnes je Ghost Boat symbolem nenaplněného potenciálu a je vystavena v parku Albacore v Portsmouthu v americkém státě New Hampshire. Slouží jako svědectví lidské inovace a nepředvídatelné cesty vizionářských výtvorů.

Milan Matějíček
zdroj: Interesting Engineering

Dny teplárenství 700 x 200 px

Komentáře k článku (3)

  1. až to uvidí ta naše andula od vojáků,tak hned objedná pár kusů,tohle ještě nemáme

  2. problém podobných plavidel je ten, že to funguje jen do určité výše vln, pak s tím nelze plovat vůbec, zatímco normální loď se kymácí ještě víc, ale plove

    1. Zajímavé, čekal bych že to umí duální režim, tj. pomalou bezpečnou plavbu a rychlou létající nad hladinou… Na Ukrajinu by se to hodilo, ale takto asi ne, bo tam má smysl útočit právě ve špatném počasí.

Napsat komentář