Alice: Plně elektrické osobní letadlo se chystá k letu

Datum 08.02.2022

Elektrické letadlo Alice. Foto: Eviation

Letadlo Alice, vyvinuté izraelskou společností Eviation Aircraft, prošlo minulý týden motorovými zkouškami na městském letišti Arlington v americkém státě Washington severně od Seattlu. Podle šéfa společnosti Eviation Omera Bar-Yohaye zbývají do prvního letu Alice jen týdny.

Díky technologii baterií podobné té v elektromobilu nebo mobilním telefonu a 30 minutám nabíjení bude Alice pro devět cestujících schopna uletět jednu hodinu a zhruba 440 námořních mil. Maximální cestovní rychlost letadla je 250 uzlů, tedy 460 km/h. Pro srovnání, Boeing 737 má maximální cestovní rychlost 950 km/h. Společnost, která se zaměřuje výhradně na elektrickou leteckou dopravu, doufá, že elektrická letadla, do kterých se vejde 20 až 40 cestujících, budou realitou za sedm až deset let.

Prototyp letounu, který měl premiéru v roce 2019, od prosince loňského roku prochází zkouškami pojíždění nízkou rychlostí a v příštích týdnech se pokusí o test pojíždění vysokou rychlostí. Při těchto testech je letadlo posíláno po dráze různými rychlostmi, aby se otestoval jeho vlastní výkon a aby pozemní týmy mohly sledovat systémy, jako je řízení, brzdění a ochrana proti smyku. Ačkoli společnost původně usilovala o to, aby Alice vzlétla před rokem 2022, špatné povětrnostní podmínky na severozápadě Pacifiku koncem roku testování znemožnily.

Zkoušky pojíždění elektrického letounu Alice. Zdroj: Eviation Aircraft Inc.

Společnost Eviation Aircraft vyvinula tři verze prototypů s nichž právě testovaná verze commuter pojme devět cestujících, dva piloty a k tomu půl tuny nákladu. Provedení executive nabízí prostornější řešení se šesti sedadly pro cestující, což umožňuje prostornější let, a cargo nabídne prostor pro přepravu nákladu až 13 kubíků. To vše je podle společnosti možné při snížení nákladů na údržbu a provoz komerčních letadel až o 70 % oproti stejně velikým letadlům se spalovacím motorem.

Oblast elektrického letectví láká jak nové tak již zavedené letecké společnosti. V září 2021 poskytla NASA společnostem GE Aviation a magniX 253 milionů dolarů, aby do roku 2035 zavedly tuto technologii do amerických letadel. Boeing investuje 450 milionů dolarů do společnosti Wisk Aero, která staví plně elektrické, autonomní osobní letadlo, a Airbus pracuje na vlastních snahách v oblasti elektrického letectví od roku 2010.

Podle odborníků z oboru jsou největší překážkou pro to, aby se elektrické letectví stalo v osobních letadlech normou, baterie. Ty váží – na možnou energetickou hustotu potřebnou pro energeticky náročné letecké motory – stále hodně. Nicméně to zřejmě zase tak moc nevadí společnosti DHL, která si už teď objednala dvanáct letadel Alice, jejichž dodání se předpokládá v roce 2024. Ty mají sloužit pro přepravu nákladu na kratší vzdálenosti.

O elektrických letadlech mířících na oblohu jsme na Voltech již psali minulý měsíc.

Richard Pappen
zdroje: Reuters, Eviation, NASA

Steinel 700 x 200 px

Napsat komentář