Letadlo poháněné lidskou silou

Datum 23.11.2022

Pilot Lewis Wrawlinson vzlétá na kole “Lazurus”, postaveném studenty z univerzity v Southamptonu. Foto: Southampton University

Studenti ze Southamptonské univerzity společně pracují na zajímavém projektu pohonu letadla již několik let. Zajímavé na tom je, že jde o pohon letadla pouze pomocí manuální síly jediného pilota, odborně nazývaný human-powered aircraft (HPA). Na počátku tohoto roku tým se svým projektem nazvaným Lazarus vyhrál první soutěž Formula Flight.

Formula Flight je soutěž pořádaná skupinou Human Powered Flight při Královské letecké společnosti. Vzhledem k tomu, že lidské tělo dokáže vyvinout maximální výkon pouze po dobu několika sekund, musí mít letadla používaná v tomto sportu nízkou cestovní rychlost a lehkou konstrukci. To jim umožňuje létat pouze za slabého větru a dosažení letu může být poměrně obtížné, i když ne nemožné.

Snahy o výrobu HPA na Southamptonské univerzitě se datují do roku 2019, kdy tým studentů navrhl Lazarus Mk1. Práce na vlastní konstrukci začaly později v říjnu téhož roku a byly dokončeny v březnu 2020.

Letadlo je postaveno z extrudovaného polystyrénu XPA, uhlíkových vláken a balsového dřeva, má rozpětí křídel 24 metrů a hmotnost 50 kilogramů. Téměř 3 metry široká vrtule v zadní části letounu může dodávat výkon 400 W, což je dostatečné pro vzlet. Letoun se skládá ze čtyři metry dlouhého výškového kormidla a dva metry dlouhého kormidla.

Pandemie COVID-19 však projekt zpozdila a první let tohoto HPA byl uskutečněn až v červnu 2021. Lazarus vyžaduje posádku, která mu pomáhá při pojíždění, vzletu a přistání.

Milan Matějíček
zdroj: Southampton University

Eaton 700 x 200 px

Komentáře k článku (4)

  1. Kdyby znali “Záhada hlavolamu” od pana Foglara, tak by věděli, že se o to pokoušel již Jan Tleskač…😂

  2. Stejný typ letadla byl vyvinut již před 40 lety a tenkrát se tím podařilo přeletět napřed La Manche (40km) a potom z Kréty na řeckou pevninu za 4 hodiny (120km, projekt se jmenoval Daidalos 😉). Byl ovšem problém v tom, že “pilot” nesměl po celou dobu letu ani na vteřinu přestat šlapat, proto to mohl řídit jen závodní cyklista. Tak snad se jim podaří udělat nějaký významný upgrade.

  3. Ano, je to pravda a v té době to pro mne bylo jeden z největších lidských výkonů, kde se snoubil um při konstrukci a stavbě tohoto letounu a také inteligence a nezměrné úsilí, které pilot vložil do úspěšného přeletu. V e filmu byly vidět i fáze, kdy se kola bicyklu občas dotýkaly vln, které se během letu začaly zvětšovat. Celý projekt původně vznikl tak, že jeden lord vypsal odměnu (mám pocit, že to bylo několik desítek tisíc liber) tomu, kdo se vlastní silou vznese a opíše osmičku mezi dvěma kolíky ve vzdálenosti 400(?) yardů. Parta nadšenců takové letadlo dala dohromady a získané peníze neprobendili nakoupením drahých aut a pod., ale postavili za ty peníze vylepšenou verzi letounu, kterým pak dokázali přeletět kanál La Manche.
    To vše však nesnižuje úsilí studentů vytvořit obdobný letoun a s ním se vznésti s vylepšený novými materiály, které v té době nebyly k dispozici.

Napsat komentář