HVC360 pro nabíjení elektrifikovaných vozových parků

Datum 14.06.2023

Foto: Siemens

V posledních letech, kdy se dekarbonizace silniční dopravy dostala do popředí klimatických strategií mnoha států, se v oblasti řešení pro e-mobilitu podařilo dosáhnout velkého pokroku. Rostoucí počet veřejných nabíjecích stanic je samozřejmě pro řidiče elektromobilů výbornou zprávou, ale sám o sobě nestačí k uspokojení potřeb elektrifikovaných vozových parků v dopravě a logistice. Přestože autobusy a nákladní automobily tvoří pouhá 4 % všech provozovaných vozidel, podílejí se na celosvětových emisích z dopravy ohromujícími 40 %. Jejich rychlá elektrifikace je tak zásadním krokem v procesu dekarbonizace. 

Autobusy a nákladní vozidla představující pouhá 4 % všech vozidel se podílejí se na celosvětových emisích z dopravy ohromujícími 40 %.

V roce 2022 se na celém světě prodalo necelých 66 000 elektrických autobusů, což představuje přibližně 4,5 % celkového prodeje autobusů. Podíl elektrifikovaných autobusů na trhu však rychle roste, v Evropě o 20 % a v USA o 27 %. Poptávka v Indii převyšuje společnou poptávku USA a Evropy a na čínský trh dokonce putuje 98 % všech elektrických autobusů na světě.

S tímto rychlým nárůstem přichází i značná poptávka po flexibilnějších a efektivnějších řešeních nabíjení, která by umožnila využívat pro nabíjení elektrických autobusů stávající, prostorově omezené městské vozovny. Nová napájecí skříň HVC360 společnosti ABB E-mobility, která byla představena na celosvětovém summitu veřejné dopravy UITP v Barceloně, představuje velký krok, který umožní využívat nabíjecí zařízení v depech bez nutnosti přizpůsobování prostor a při respektování složitých podmínek provozu vozového parku. 

Každá napájecí skříň HVC360 nabízí maximální flexibilitu pro jakékoli uspořádání nebo případ použití a umožňuje připojení až čtyř nabíjecích stanic ve vzdálenosti až 100 m od samotné napájecí skříně. Kompaktní konstrukce umožňuje instalaci skříní zády k sobě, vedle sebe nebo podél zdi. 

Funkce dynamického nabíjení umožňuje napájecí skříni HVC360 přidělovat každé nabíjecí stanici různé úrovně výkonu podle počtu připojených vozidel nebo jejich požadavků na nabíjení. Napájecí skříň rovněž podporuje všechna nabíjecí rozhraní současně, od CCS po pantograf. 

Kromě uvedených parametrů má napájecí skříň nejlepší měrný výkon ve své třídě, nabízející pozoruhodný výkon v přepočtu na plochu, kterou skříň zabírá. Dalším přínosem je fakt, že skříň nabízí nabíjecím stanicím a vozovým parkům řadu možností nabíjení; poskytovatelům pak možnosti sestavit si kombinaci nabíjecích standardů v souladu s požadavky uživatelů. Z uvedeného vyplývá, že tato napájecí skříň nemá v současné době konkurenci.

Chris Nordh, ředitel divize Fleet & Transit ABB E-mobility, k uvedení skříně HVC360 na trh uvedl: „Fakt, že nabíjecí stanice HVC360 byla uvedena na trh právě ve Světový den životního prostředí, podtrhuje závazek společnosti ABB E-mobilityuspokojovat složité a někdy provozně nepružné požadavky a potřeby provozovatelů vozových parků s autobusy a nákladními vozy. Za jeho uvedením se skrývají desetiletí vlastního vývoje a bezkonkurenční zkušenosti z provozu.”

Ještě působivější než výjimečná kvalita a měrný výkon skříně je její mimořádná flexibilita a interoperabilita s celou řadou originálních technologií OEM, což z ní činí skutečně globální řešení. Jsme velmi zvědaví, jak HVC360 pomůže malým i velkým zákazníkům snížit jejich provozní náklady a emise v situaci, kdy sektor těžkých vozidel dohání pokrok, kterého se již podařilo dosáhnout v elektrifikaci osobních vozidel.”

Další příklad globálního potenciálu napájecí skříně HVC360 v blízké budoucnosti lze nalézt v odvětví nákladní dopravy. V roce 2022 se na celém světě prodalo téměř 60 000 středně těžkých a těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem, což představuje pouze 1,2 % celého trhu nákladních vozidel. Vzhledem k tomu, že toto odvětví se velmi rychle rozrůstá (CAGR – Compound Annual Growth Rate – dosahuje až 47,5 %), očekává se, že do konce desetiletí celosvětový prodej přesáhne 1,1 milionu vozidel ročně. Takto rychlý růst je nezbytný pro splnění ambiciózních klimatických cílů mnoha států po celém světě, ale bude možné ho dosáhnout pouze za předpokladu, že jej podpoří flexibilní a efektivní infrastruktura pro nabíjení, a to jak na silnicích, tak v depech. 

Pokud se ale zařízení není schopno přizpůsobit měnícím se požadavkům, je jeho dostupnost omezená. Připravenost nabudoucnost je proto u technologie tohoto rozsahu zcela zásadní. Flexibilita skříně HVC360 tak dává provozovatelům jistotu, že se budou moci snáze přizpůsobit dalšímu vývoji elektrických vozidel.

Stejně významný jako samotný hardware HVC360 je i rozsah systému podpory poskytované ABB E-mobility. Digitální nástroje a služby, které jsou k dispozici pro vzdálenou správu a instalaci, v kombinaci s různými balíčky služeb a podpory, zajišťují vynikající zákaznickou zkušenost. Řešení pro řízení spotřeby energie navíc zajišťují optimální výkon nabíjení a spotřebu energie, což pomáhá vozovým parkům s autobusy a nákladními vozy fungovat efektivněji nyní i v budoucnu.  

Napájecí skříň HVC360 společnosti ABB E-mobility bude na středoevropských trzích v prodeji od konce září 2023. 

Martina Herkusová

Stego 700 x 200 px

Napsat komentář