BONEGA – jaký význam mají proudové chrániče typu B?
02.12.2021Jištění pomocí proudových chráničů typu „B“ je relativní novinka na trhu. Mnozí uživatelé si mimocho...
Datum 18.11.2023
Foto: Aurora Flight Sciences
Společnost Aurora Flight Sciences vlastněná Boeingem představila konstrukci letadla se zabudovanými vztlakovými dmychadly jako svého kandidáta do tohoto programu. V rámci programu DARPA Speed and Runway Independent Technologies (SPRINT) je Aurora jedním ze čtyř společností, které budou soutěžit o zakázku na návrh, stavbu a testování letounu X-Plane schopného jak rychlého letu, tak i vznášení se nad povrchem.
Konkrétní technické požadavky zahrnují rychlost minimálně 400 uzlů (740 km/h) ve výškách mezi 4 500-9 000 m a nosnost minimálně 450 kg. Musí být široce škálovatelný pro různé typy misí a musí létat alespoň 90 minut a doletět alespoň 370 km.
Pohon není v zadané soutěži specifikován, stejně jako to, zda by měl být letoun pilotovaný, dálkově řízený nebo zcela autonomní. Základní požadavky byla kombinace vysoké cestovní rychlosti se schopností “vznášet se v náročných podmínkách” a startovat nebo přistávat z “nepřipravených ploch”, jako jsou parkoviště, dálnice nebo pole.
Vybrány byly čtyři společnosti, které dostanou finance ve výši 15 milionů USD na vývoj svých konceptů pro první fázi: Aurora Flight Sciences, Bell Textron, Northrop Grumman Aeronautic Systems a Piasecki Aircraft Corporation. Očekává se, že letoun vzlétne v roce 2027 a testovací program bude ukončen v roce 2028.
Petr Svoboda
zdroj: New Atlas