S napětím sledujeme nejnovější trendy a proud informací posíláme k vám…

Musk: Let k ISS byl úspěšný, následovat bude Měsíc a mise na Mars

Datum: 30.07.2020

Elon_Musk-Mars-Volty

Přesně před dvěmi měsíci byl uskutečněn historicky první start soukromé společnosti SpaceX k Mezinárodní vesmírné stanici, od které by se měl v nejbližších dnech odpojit. Americký úřad pro letectví a vesmír nefinancoval výrobu raketoplánu, jako v minulosti, ale rozhodl se jít cestou služby. SpaceX již dříve uzavřel s americkou vládou kontrakt na část financování rakety Falcon 9. Ze strany daňového poplatníka to byly více dobře vynaložené peníze. NASA si pak jen najala společnost SpaceX k dopravě jejich astronautů a nákladu k ISS. V budoucnu už tak nebude muset draze kupovat místa v ruských Sojuzech a navíc společnost vytvoří spoustu dobře placených míst přímo v USA.

Lety k ISS a kontroverzní vypouštění satelitů Starlink na orbitální dráze však Muskovy vesmírné ambice rozhodně nekončí. Jeho příští destinace je Měsíc. Japonský miliardář a módní magnát Yusaku Maezawa (44), již před dvěmi lety oznámil, že se rozhodl s Muskovou společností letět na Měsíc. Jen za průlet kolem Měsíce byl ochoten zaplatit pořádný balík peněz. O kolik přesně jde, zůstává mezi Yusakem a Elonem. Mise je plánována na rok 2023 a byla by první lunární cestou člověka od roku 1972. Celý projekt je však závislý na raketě, která ještě nebyla sestrojena.

Spousta testů před ambiciózním cílem

V dopise zaslaném minulý měsíc zaměstnancům SpaceX, ambiciózní podnikatel uvedl, že jeho současným zaměřením je Starship, prototypová fáze kosmické lodi, která má se 100 pasažéry na palubě letět na Mars. Zatím SpaceX postavila pět prototypů Starship a zároveň má za sebou několik neúspěchů. První dva prototypy, Mk1 a SN1, byly zničeny během tlakových zkoušek v listopadu 2019 a v únoru 2020. Následující verze, SN2, prošla tlakovou zkouškou v březnu. Ale test té další – SN3 o měsíc později byl opět neúspěšný. Nejnovější prototyp, SN4, vybuchl během testu v Boca Chica v Texasu – jeden den před startem rakety Falcon s dvěma astronauty k ISS – 29. května. Na vině byl, v tomto posledním případě, unikající kyslík jehož páry se rychle rozpínaly, než vybuchly. SpaceX již pracuje na SN5, který by měl být použit v příštím testu, s plány na postavení SN6 a SN7.

S testy rozhodně nemůže otálet. První mise kosmické lodi Big Falcon na Mars se má totiž uskutečnit v roce 2022. Na 60 milionů kilometrů dlouhou cestu mají kosmickému plavidlu, které bude zpočátku na orbitu Země, pomoci několik tankerů naplněných dostatečným množstvím paliva. Postupně jej doplní palivem a teprve pak může z orbitální dráhy Země vystartovat směrem k Marsu.

Osídlení Marsu Elonem Muskem předpověděl už v roce 1952 Wernher von Braun

Mimochodem, věděli jste že jméno Elon v souvislosti s osídlením Marsu už předpověděl německý nacistický vědec, podepsaný za útočnými raketami V1 a V2, Wernher von Braun (1912–1977)? V roce 1952 vyšla jeho kniha s názvem Projekt Mars zabývající se podrobně kolonizaci Marsu. Kromě podrobného popisu o cestě na Mars, spotřebě kyslíku a potřebných zásobách potravin v ní von Braun píše o prvním politickém uspořádání v marsovské kolonii. V čele kolonie bude stát vládce s titulem Elon. Je až neuvěřitelné, že zakladatel vesmírného programu USA nazval vládce Marsu jménem Elon a muž tohoto jména nyní skutečně usiluje o kolonizaci Marsu.

Musk na přípravách pro osídlení Marsu pracuje velice systematicky. Kritickou roli u něj hraje ekonomika celé mise. Jedním z cílů společnosti SpaceX je snížit náklady na lety do vesmíru až desetinásobně. Od roku 2004 se společnost zaměřuje na vývoj supertěžké rakety, kde každé zvýšení velikosti rakety má za následek významné snížení nákladů na dopravu na orbit. Musk řekl: „Věřím, že 500 dolarů za libru (1100 $/kg) nebo méně je dosažitelná cena.“ K tomu mu mimo jiné pomůžou znovupoužitelné nosné rakety.

Pokud se mu opravdu podaří výrazně snížit náklady na lety do kosmu, může nakonec opravdu nabízet letenky na Mars v ceně půl milionů dolarů, jak sliboval. Průzkum vesmíru si tak už nemusí dovolit jen miliardáři typu Dennise Tita, který před 20 lety zaplatil 20 milionů dolarů za osmidenní pobyt na ISS. Pasažérů toužících po dobrodružství ochotných zaplatit takovou částku za cestu na rudou planetu jsou desítky, možna stovky tisíc.

Legrace ze spekulantů na pokles hodnoty akcií Tesly

Elon Musk vlastní kromě SpaceX, také kontrolní balík akcií společnosti Tesla. Ta je velkým pojmem u fanoušků elekromobility, ale také u jejich odpůrců. Vrásky na čele dělá šéfům tradičních automobilek snažících se, ne vždy úspěšně, proniknout také do světa elektromobility a pokusit se snížit technologický náskok Tesly.

Nedávno si udělal ze spekulantů, kteří se rozhodli vsadit na propad hodnoty jeho automobilové společnosti, dokonce legraci. Na stránky společnosti Tesla nedávnou umístil v e-shopu možnost nákupu krátkých šortek, což odkazuje právě na takzvané „shortování“, neboli proces, kdy (velmi zjednodušeně) investor nakoupí akcie teď, ale zaplatí za ně za čas jejich budoucí cenu, kdy má být podle jeho odhadu nižší. Cena ovšem neklesá, ale stoupá. „Šortaři“, jak se těmto spekulantům také říká, si teď musí trhat vlasy z obrovských ztrát.

Pro samotného Muska však stoupající hodnota akcií jeho firmy namá zase tak veliký význam, i když samozřejmě s jejím růstem roste zároveň hodnota jeho podílu. Dokonce dělá dost pro to, aby hodnota jeho firmy zase tak rychle nerostla. Známé jsou jeho tweety, ve kterých často zmiňoval, že nevěří, že hodnota Tesly je tak veliká, na kolik jej oceňuje Wall Street. Nebál se taky na sociálních sítích tvrdě zaútočit na zástupce Alameda County, v jehož okrsku se právě nachází město Fremont a v něm jeho továrna a označit jejich opatření spojená s bojem proti koronaviru za „fašistická“. Známý výkyv akcií Tesly směrem na jih byl také zaznamenán v souvislosti s kouřením marihuany během živé internetové show s komikem Joem Roganem.

Dnes je společnost Tesla nejhodnotnější automobilkou na světě. Za sebou zanechala dlouholetého krále, značku Toyota i Volkswagen, navzdory tomu, že produkce elektromobilů této mladé a svěží firmy je několikanásobně nižší než u značek s více než osmdesátiletou historií. Její německá Gigafactory má být tou nejhezčí továrnou Tesly.

–r–

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

sedm + šest =