Německo se odklání od ruské energie a uzavřelo s Kanadou vodíkovou alianci
24.08.2022Kanada a Německo včera podepsaly dohodu o vytvoření vodíkové aliance, jejímž cílem je vybudovat tran...
Datum 01.10.2022
Znázornění průřezu tunelu. Foto: Femern A/S
Následující video názorně objasní, jak se z 360 000 tun oceli a 3 milionů metrů krychlových betonu postaví 18 kilometrů dlouhý tunel Fehmarnbelt, který propojí Dánsko s Německem. Po jeho dokončení to bude nejrychlejší trasa ze střední Evropy do Skandinávie. Cestující v něm mohou jet vlakem nebo autem.
Výstavba tunelu Fehmarnbelt byla zahájena v roce 2020 a v následujících měsících byl na dánské straně dokončen dočasný přístav. V něm bude umístěna výroba masivních betonových úseků, z nichž se tunel bude skládat.
Tunel je jedním z největších evropských projektů s rozpočtem na výstavbu přes 7 miliard eur.
Pro srovnání: 50kilometrový tunel pod Lamanšským průlivem spojující Anglii a Francii, dokončený v roce 1993, stál v dnešních penězích zhruba dvojnásobek. Tunel pod Lamanšským průlivem je sice delší než Fehmarnbeltský tunel, ale ale tunel spojující Německo a Dánsko bude nejdelším hloubeným tunelem jak pro vlakovou tak i automobilovou dopravu.
Stavba tunelu bude vybudována přes Fehmarn Belt, úžinu mezi německým ostrovem Fehmarn a dánským ostrovem Lolland. Tunel je navržen jako alternativa k současné trajektové dopravě z Rødby a Puttgardenu, která každoročně přepraví miliony cestujících. Tam, kde nyní trvá přejezd trajektem 45 minut, to bude trvat pouhých sedm minut vlakem a 10 minut autem. V roce 2029 by měl být tunel uveden do provozu.
Richard Pappen
zdroj: CNN