Tento tunel spojí Německo s Dánskem

Datum 01.10.2022

Znázornění průřezu tunelu. Foto: Femern A/S

Následující video názorně objasní, jak se z 360 000 tun oceli a 3 milionů metrů krychlových betonu postaví 18 kilometrů dlouhý tunel Fehmarnbelt, který propojí Dánsko s Německem. Po jeho dokončení to bude nejrychlejší trasa ze střední Evropy do Skandinávie. Cestující v něm mohou jet vlakem nebo autem.

Výstavba tunelu Fehmarnbelt byla zahájena v roce 2020 a v následujících měsících byl na dánské straně dokončen dočasný přístav. V něm bude umístěna výroba masivních betonových úseků, z nichž se tunel bude skládat.

Tunel je jedním z největších evropských projektů s rozpočtem na výstavbu přes 7 miliard eur.
Pro srovnání: 50kilometrový tunel pod Lamanšským průlivem spojující Anglii a Francii, dokončený v roce 1993, stál v dnešních penězích zhruba dvojnásobek. Tunel pod Lamanšským průlivem je sice delší než Fehmarnbeltský tunel, ale ale tunel spojující Německo a Dánsko bude nejdelším hloubeným tunelem jak pro vlakovou tak i automobilovou dopravu.

Tunel, na kterém pracuje dva a půl tisíce lidí, má být hotový v roce 2029. Foto: Femern A/S

Stavba tunelu bude vybudována přes Fehmarn Belt, úžinu mezi německým ostrovem Fehmarn a dánským ostrovem Lolland. Tunel je navržen jako alternativa k současné trajektové dopravě z Rødby a Puttgardenu, která každoročně přepraví miliony cestujících. Tam, kde nyní trvá přejezd trajektem 45 minut, to bude trvat pouhých sedm minut vlakem a 10 minut autem. V roce 2029 by měl být tunel uveden do provozu.

Richard Pappen
zdroj: CNN

Eaton 700 x 200 px

Napsat komentář