Nadzvukové letadlo od Boom Supersonic je konečně na cestě

Datum 26.08.2023

XB-1. Foto: Boom Supersonic

Letecká společnost Boom Supersonic se konečně pustila do stavby jejího prvního nadzvukového letadla XB-1. Nový letoun bude obsahovat letecké technologie nové generace, jako jsou kompozity z uhlíkových vláken, pokročilou avioniku a digitálně optimalizovanou aerodynamiky, která umožní udržitelnou nadzvukovou dopravu.

Začátkem tohoto roku byl letoun XB-1 přesunut z hangáru společnosti ve městě Centennial v Coloradu do Mojave Air & Space Port v Mojave v Kalifornii, kde pokračovaly přípravy na let. Od svého příjezdu prošel letoun rozsáhlými pozemními testy, včetně testů při pojíždění, které proběhly tento týden, píše se v tiskové zprávě společnosti.

“Nedávný pokrok dosažený na cestě k prvnímu letu XB-1 odráží společné úsilí týmu o sestrojení a bezpečný let prvního nezávisle vyvinutého nadzvukového proudového letounu na světě,” řekl Blake Scholl, zakladatel a generální ředitel společnosti Boom Supersonic.

Kromě probíhajících testů získal XB-1 nedávno od amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) osvědčení o experimentální letové způsobilosti, a to na základě podrobné prohlídky letadla. Společnost Boom rovněž získala oprávnění, která umožňují hlavnímu zkušebnímu pilotovi létat s XB-1. Úřad pro ochranu vzdušného prostoru, který umožňuje lety letounu nad Mohavskou pouští, vydal také souhlas s testováním nad tímto územím. Historicky první let XB-1 se uskuteční ve stejném vzdušném prostoru, kde kapitán Charles “Chuck” Yeager poprvé překonal zvukovou bariéru v letounu Bell X-1 a kde v roce 1964 poprvé vzlétl strategický průzkumný letoun SR-71 “Blackbird” s rychlostí Mach 3+.

XB-1 poskytla společnosti cenné poznatky, včetně rozvoje robustní kultury bezpečnosti. V rámci přípravy na let absolvovali zkušební piloti společnosti Boom stovky hodin na simulátoru při hodnocení letadla, vývoji provozu, výcviku a hodnocení lidského faktoru, aby dosáhli nejvyšší úrovně bezpečnosti. Zkušební piloti si také udržují letovou způsobilost na cvičném letounu T-38, stejném letounu, který bude používán jako stíhací letoun pro všechny letové zkoušky XB-1. Pro další zvýšení bezpečnosti budou zkušební piloti používat letoun T-38 k nácviku létání ve formaci.

Petr Svoboda
zdroj: tisková zpráva společnosti Boom Supersonic

Výystava Volty 700 x 200 px

Napsat komentář