
Nadzvuková letecká doprava je zpátky ve hře. United Airlines plánuje nákup letadel Boom Supersonic
05.06.2021Letecká společnost United Airlines, která plánuje nákup letadel od nové společnosti Boom Supersonic,...
Datum 26.08.2023
XB-1. Foto: Boom Supersonic
Letecká společnost Boom Supersonic se konečně pustila do stavby jejího prvního nadzvukového letadla XB-1. Nový letoun bude obsahovat letecké technologie nové generace, jako jsou kompozity z uhlíkových vláken, pokročilou avioniku a digitálně optimalizovanou aerodynamiky, která umožní udržitelnou nadzvukovou dopravu.
Začátkem tohoto roku byl letoun XB-1 přesunut z hangáru společnosti ve městě Centennial v Coloradu do Mojave Air & Space Port v Mojave v Kalifornii, kde pokračovaly přípravy na let. Od svého příjezdu prošel letoun rozsáhlými pozemními testy, včetně testů při pojíždění, které proběhly tento týden, píše se v tiskové zprávě společnosti.
“Nedávný pokrok dosažený na cestě k prvnímu letu XB-1 odráží společné úsilí týmu o sestrojení a bezpečný let prvního nezávisle vyvinutého nadzvukového proudového letounu na světě,” řekl Blake Scholl, zakladatel a generální ředitel společnosti Boom Supersonic.
Kromě probíhajících testů získal XB-1 nedávno od amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) osvědčení o experimentální letové způsobilosti, a to na základě podrobné prohlídky letadla. Společnost Boom rovněž získala oprávnění, která umožňují hlavnímu zkušebnímu pilotovi létat s XB-1. Úřad pro ochranu vzdušného prostoru, který umožňuje lety letounu nad Mohavskou pouští, vydal také souhlas s testováním nad tímto územím. Historicky první let XB-1 se uskuteční ve stejném vzdušném prostoru, kde kapitán Charles “Chuck” Yeager poprvé překonal zvukovou bariéru v letounu Bell X-1 a kde v roce 1964 poprvé vzlétl strategický průzkumný letoun SR-71 “Blackbird” s rychlostí Mach 3+.
XB-1 poskytla společnosti cenné poznatky, včetně rozvoje robustní kultury bezpečnosti. V rámci přípravy na let absolvovali zkušební piloti společnosti Boom stovky hodin na simulátoru při hodnocení letadla, vývoji provozu, výcviku a hodnocení lidského faktoru, aby dosáhli nejvyšší úrovně bezpečnosti. Zkušební piloti si také udržují letovou způsobilost na cvičném letounu T-38, stejném letounu, který bude používán jako stíhací letoun pro všechny letové zkoušky XB-1. Pro další zvýšení bezpečnosti budou zkušební piloti používat letoun T-38 k nácviku létání ve formaci.
Petr Svoboda
zdroj: tisková zpráva společnosti Boom Supersonic