Před 120 lety podnikli bratři Wrightové svůj první let. Začal zlatý věk letectví

Datum 23.12.2023

První řízený let letadla s pohonem v historii. Orville Wright, kterému bylo 32 let leží na spodním křídle a boky má v kolébce, která ovládá mechanismus křídla. Jeho bratr, 36letý Wilbur Wright, běžel vedle něj, aby pomohl stroj vyvážit. Za strojem je vidět startovací lišta, opěrka křídla, cívková skříň a další předměty potřebné k přípravě letu. Foto: United States Library of Congress

V roce 1903 se Wilbur a Orville Wrightovi stali prvními lidmi, kteří vzlétli na stroji těžším než vzduch známém jako Wright Flyer. Velkým mentorem jim byl francouzský inženýr Octave Chanute, na kterého se často zapomíná a bez kterého by oba bratři z Daytonu v Ohiu možná nebyli tak slavní.

Jejich touha po létání začala někdy v roce 1878, kdy přinesl otec bratrů Milton Wright domů hračku – vrtulník (v té době spíše jen vrtule) poháněný gumovým páskem. Tato hračka, kterou navrhl francouzský letecký experimentátor Alphonse Pénaud, nespadla jednoduše na zem, jak se očekávalo. Spíše “letěla po místnosti, až narazila na strop, kde se chvíli třepotala a nakonec klesla na podlahu”. Přestože se křehká hračka brzy rozbila, Wilbur a Orville na ni nikdy nezapomněli. Dokonce se pokoušeli postavit vlastní vrtulníky. V pozdějších letech Orville tuto dětskou hračku označil za předmět, který podnítil jejich zájem o létání.

Během svého života se bratři věnovali různým podnikatelským aktivitám, aby vydělali peníze. Ale až v roce 1892, kdy založili společnost Wright Cycle Company na prodej jízdních kol, našli úspěšný podnik, který jim zároveň umožnil věnovat se dalším projektům. Vzhledem k tomu, že se podnikání poměrně dařilo, otevřeli si bratři také opravnu a později začali vyrábět jízdní kola. Toto jejich podnikání bylo natolik výdělečné, že jim poskytlo dostatek prostředků na experimenty s létáním.

Navíc oprava a výroba jízdních kol zdokonalila mechanické dovednosti bratrů. Při konstrukci létajících strojů Wilbur a Orville často používali stejné vybavení a nářadí jako při opravách jízdních kol. Mnoho svých vědeckých pokusů prováděli v zázemí své dílny a většina dílů použitých v prvním úspěšném letadle vznikla právě tam.

Foto: Smithsonian National Air and Space Museum

Wilbur přišel na myšlenku deformace křídel, kterou vyzkoušeli na pětimetrovém dvouplošníku. Po úspěšném testu si bratři brzy uvědomili, že povětrnostní podmínky v Daytonu nejsou vhodné pro rozsáhlé letecké experimenty. Napsali do Národního meteorologického úřadu ve Washingtonu, D.C., a požádali o seznam míst na východním pobřeží, kde jsou stálé větry.

V dopise z 13. května 1900 adresovaném Octavu Chanuteovi, zkušenému inženýrovi a světové autoritě v oblasti létání, Wilbur Wright napsal: “Už několik let trpím přesvědčením, že člověk může létat. Moje nemoc se zhoršila a cítím, že mě brzy bude stát větší množství peněz, ne-li život. Snažím se uspořádat své záležitosti tak, abych mohl po několik měsíců věnovat veškerý svůj čas experimentům v této oblasti.”

Foto: Smithsonian National Air and Space Museum

Wrightovi si byli jisti, že jejich konstrukce je správná, a tak postavili pětimetrový kluzák s neobvyklou přední výškovkou. Odjeli do Kitty Hawk v Severní Karolíně v naději, že získají zkušenosti s létáním, ale křídla vytvářela menší vztlak, než očekávali, a tak s kluzákem létali většinou jako s drakem a ovládali řídicí plochy ze země. Wilburův čas ve vzduchu při volném letu činil pouhých 10 sekund. Domů odjížděli poněkud zklamaní, ale přesvědčení, že dosáhli příčného a podélného řízení. Octave Chanute nenavštívil bratry Wrightovy během jejich prvního pobytu na Kitty Hawk v září a říjnu 1900. Navštívil je však během jejich druhé sezóny, kdy přijel do tábora Wrightů v Kill Devil Hills 4. srpna 1901 a odjel 11. srpna.

V tomto roce se Wrightovi více zaměřili na svou práci. U druhé verze jejich kluzáku zvětšili také rozpětí křídel na 6,5 metru, čímž se stal v té době největším kluzákem. O další rok později už přišli s kluzákem, který měl rozpětí křídel 10 metrů. Asi 400 klouzavých letů prokázalo, že konstrukce je funkční, ale stále nedokonalá. Orville navrhl pohyblivou ocasní plochu, kvůli lepší manévrovatelnosti kluzáku.

V prosinci 1903 se bratři slavnostně oblékli a veřejnosti předvedli něco, co mělo změnit svět. Tůně v okolí jejich tábora namrzaly a tato změna počasí mohla být jejich poslední šancí v této sezóně. V té době měli své první letadla, kterými se chtěli pochlubit před širokou veřejnosti, již vybavena motorem. Slova byla přes řev motoru nemožná, a tak si podali ruce a Orville se posadil do svého letadla. Pak, na odlehlé písečné pláži konečně vzlétl. Trvalo to sice pouhých 12 sekund. Poprvé se však stroj těžší než vzduch s posádkou odlepil od země vlastní silou, pohyboval se vpřed pod kontrolou pilota, aniž by ztratil rychlost, a přistál na stejně vysokém místě, z jakého odstartoval. Začal věk letectví.

Petr Svoboda
zdroj: National Park Service North Carolina

Dny teplárenství 700 x 200 px

Napsat komentář