Kalifornie zakázala společnosti Tesla označovat svůj software jako plně samořídící

Datum 31.12.2022

Interiér vozu Tesla model S. Foto: Tesla

Kalifornský guvernér Gavin Newsom podepsal nový zákon, který společnosti Tesla fakticky zakazuje označovat své vozy jako plně samořídící. Legislativa stanoví, že od 1. ledna 2023 již Tesla nesmí používat výraz Full-Self Driving (plně samořídící), běžně označovaný zkratkou FSD, pro označení funkce svých vozidel.

Zákon zakazuje prodejcům a výrobcům automobilů “klamavě pojmenovávat nebo uvádět na trh” vůz jako samořiditelný, pokud stále vyžaduje lidskou pozornost a zásah. Zpráva uvádí, že státní úřad pro motorová vozidla již má pravidla zakazující tento druh falešné reklamy, ale nedostatečné vymáhání vedlo státní zákonodárce k tomu, aby se jednalo o státní zákon.

Zákonu předcházela hromadná žaloba majitelů vozů Tesla, kterou podali v září u federálního soudu v San Francisku. V ní tvrdí, že Tesla od svého debutu v roce 2016 nepravdivě propaguje svůj samořídicí software.

Prodejci a výrobci, kteří prodávají nová osobní vozidla vybavená funkcí asistenta pro částečně autonomní řízení musí uvádět jasný popis funkcí a omezení těchto funkcí. To je něco, co zákonodárce v Kalifornii vždy zajímalo, protože vozidla Tesla podle nich nikdy nepokročila za úroveň 2 schopnosti samostatného řízení, jak ji v roce 2014 definovala Společnost automobilových inženýrů (SAE). Úroveň 2 znamená, že vůz zrychluje, řídí, brzdí a dokáže udržet nebo přepínat jízdní pruhy a vyhnout se čelnímu nárazu, ale stále nedokáže sám řídit z bodu A do bodu B, aniž by mu člověk neustále věnoval pozornost a byl připraven převzít řízení v nepřehledné situaci nebo pokud vůz nedokáže přečíst značení na vozovce nebo dopravní značky.

Tesla v Americe prodává systém FSD jako dodatečnou volitelnou nadstavbu za 15 000 dolarů nebo 199 dolarů měsíčně. Prohlášení na webových stránkách automobilky týkající se této funkce zní: “V současné době povolené funkce Autopilot, Enhanced Autopilot a Full Self-Driving vyžadují aktivní dohled řidiče a nečiní vozidlo autonomním.” Automobilka na svých webových stránkách rovněž uvádí, že všechna nová vozidla již mají hardware potřebný pro budoucí přidání systému FSD.

Začátkem tohoto měsíce byl Federální komisi pro komunikace ve Spojených státech (FCC) předložen plán, z něhož vyplývá, že Tesla pracuje na novém radarovém systému pracujícím v pásmu 76-77 GHz. Z návrhů vyplývá, že automobilka plánuje vrátit hardwarovou součást radaru alespoň do některých svých modelů, což vyvolává otázku, zda stávající vozidla bez tohoto hardwaru budou někdy vůbec být označena jako samořídící.

Richard Pappen
zdroj: Government Technology

Eaton 700 x 200 px

Napsat komentář