S napětím sledujeme nejnovější trendy a proud informací posíláme k vám…

NASA znovuobjevila kolo pro expedice na Mars

Datum: 08.05.2018

nasatire

Navrhování různých nástrojů a kamer do vozítek, která letí na Mars, je věnována spousta času a energie, ale nic z toho nepomůže, pokud toto vozítko uvízne v písku nebo v nepřístupném terénu. Navíc nejbližší mechanik je minimálně padesát milionů kilometrů daleko. Proto inženýři NASA navrhují novou generaci roverových kol pro použití na Marsu, která se dokáže vyrovnat s drsným terénem červené planety. Nově odhalená pneumatika s tvarovou pamětí využívá inovativní design a pokročilý materiál pro zvýšení životnosti v drsném prostředí.

Současný marsovský rover Curiosity byl navržen se šesti hliníkovými koly, z nichž každé kolo bylo vyfrézováno z pevného kovového bloku. Inženýři se rozhodli pro tento design, aby se ujistili, že kola se v průběhu času nezmění. Hliník je však nepružný a povrch Marsu je více prudký a drsný než se očekávalo. V důsledku toho začala NASA zaznamenávat poškození kol zhruba po ročním provozu na Marsu. Curiosity byl na Marsu opravdovým pomocníkem, který překonal větší vzdálenost než kterýkoliv jiný rover a daleko předčil očekávání NASA. A to nejen díky robustní konstrukci, ale i bezpočtu bezpečnostních prvků. Operátoři těchto misí dbají na to, aby se vyhnuli překážkám, které by mohly poškodit kola. NASA věděla, že potřebuje novou generaci kol pro rover a proto přišla s pružinovou pneumatikou. NASA v roce 2000 pracovala se společností Goo­d­year na prototypu pružinové pneumatiky.

Tyto pneumatiky byly složeny z ohebného pletiva se stovkami stočených ocelových drátů. Ty daly pneumatikám možnost odolávat velkým zátěžím a navíc s velmi dobrou trakcí, ale i ty nejsilnější ocelové pružiny se deformovaly. Na Marsu přejezd po ostrých kamenech při velké zátěži způsobuje časem změnu tvaru kola. Odpovědí na tento problém byl nový materiál založený na stechiometrické slitině nikl-titan. Stejně jako u pružinové pneumatiky není uvnitř žádný vzduch. Je to jen mřížka svinutého kovu, která se ohýbá, když přejíždí přes překážky. To znamená, že ostré marťanské horniny tuto pneumatiku neprorazí. Vazby v slitině nikl-titan se mohou uspo­řádat v závislosti na namáhání. NASA plá­nuje používat pneumatiky s tvarovou pamětí na Marsu v budoucích modelech, možná dokonce i v nadcházejícím roveru pro rok 2020, který v příštích několika letech převezme prá­ci po Curiosity. Je dokonce možné, že bychom jednou tento design mohli vidět v pneu­matikách používaných zde na Zemi.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *